Veckans löpstyrkeövning – russian twist och joystickrotationer

Den här veckan fokuserar vi på bålen. När vi springer ska vi sträva efter att ha en stabil bål och med hjälp av bålen undvika att överkroppen roterar från sida till sida. Med anledning av detta behöver vi ha en stark bål. Den här veckans löpstyrkeövning är med anledning av detta två övningar där man jobbar med att rotera bålen och på så sätt bli stark i att orka hålla emot rotationer under tiden man springer.

Russian twist
Sätt dig ned och luta dig bakåt så att du sitter ungefär på svanskotan. Du kan välja att göra övningen med eller utan vikt och med fötterna i marken eller fötterna i luften. När du har hittat utgångspositionen så ska du rotera från sida till sida genom att rotera i bålen. Undvik att göra övningen genom att bara röra armarna, hela bålen ska rotera. Ett tips kan vara att följa vikten med blicken och sedan avsluta med att titta över axeln.

Joystickrotationer
Här behövs ett redskap, en skivstång. Ställ dig höftbrett och luta skivstången mot golvet. Om du vill kan du välja att sätta ena sidan av skivstången i en liggande viktplatta. Luta sedan skivstången och håll upp armarna ca 45 grader. Rotera sedan stången sida till sida med raka armar och se till att spänna emot med bålen i ytterlägena. Titta gärna på skivstången under rotationen.

Lycka till!cropped-Banner2.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *