Veckans löpstyrkeövning – marklyft

Veckans löpstyrkeövning är en äkta basövning i form av marklyft. En övning som tränar stora delar av kroppen och engagerar stora muskelgrupper. Framförallt är det sätet, baksida lår och ryggen som nyttjas men även andra stabiliserande muskler aktiveras. En bra basövning som jag rekommenderar de flesta av mina kunder. Det här är en övning som jag tycker att man kan våga köra lite tyngre på och färre antal repetitioner.

Några grundtips att tänka på:
– Spänn bålen innan du lyfter
– Stången ska hela tiden gå nära kroppen
– Jobba med neutral rygg hela tiden och sträva efter att titta snett framför dig så att nacken blir en förlängning av ryggen.
– Fortsätt rörelsen tills du står helt upprätt och drar tillbaka axlarna till en ”bra hållning”.
– Sträva efter att ha vikten i hälarna

Variera gärna övningen genom att köra raka marklyft, då aktiveras baksidan lite mera. Vill man tänka mer löprelaterat kan man välja att köra raka enbensmarklyft. Tänk dock på att hålla höften rakare än vad jag gör i filmen. Lycka till!
cropped-Banner2.jpg


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.