Veckans intervallpass

I och med att det inte blir så mycket löpning för min del nuförtiden så tänkte jag att ni får springa intervallerna åt mig:) Jag tänkte att jag under våren kommer att lägga ut veckans intervaller så kan ni få lite olika idéer på hur man kan springa intervaller. Ni får gärna kommentera om ni genomfört dem och vad ni tyckte om dem.

Första veckans intervaller blir backintervaller då det är något som jag älskar. Alla kan springa backintervaller bara man gör det utefter sina egna förutsättningar dvs anpassar längd, tempo och antal utefter sin egen förmåga. Idag skriver jag om korta backintervaller med tiden som redskap. Värm upp ca 10-15 min med lätt löpning, kanske någon löpskolningsövning och kanske ett stegringslopp eller två på ca 80-100 meter. Ett stegringslopp är när du succesivt ökar farten. Detta gör vi för att komma upp i puls och förbereda oss inför intervallerna, så vi slipper springa-till-bussen-känslan, dvs andan i halsen.

Hitta en backe som det tar dig ca 45 sekunder att springa uppför. Bestäm dig för hur många gånger du ska springa uppför backen, 4-10 st beroende på erfarenhet. Vilan mellan intervallerna är transporten nedför backen. Man kan gå eller springa, huvudsaken är att man kommer ned i puls och återhämtar lite grann på vägen ned. Så fort man kommer ned springer man upp igen.

Tanken är att man ska hålla samma fart genom alla intervaller och det ska vara jobbigt i slutet av varje intervall. Avsluta träningspasset med att jogga ned i ca 10 min.

Backintervaller är  grymt bra träning, både för benstyrka och för konditionen. Korta backintervaller gör att man kan hålla farten hela vägen och jobba på sin snabbhet uppför backen. Deltagarna på löpkursen utveckla ditt löpsteg fick idag springa just 45 sekunders backintervaller. Lycka till och kör hårt, spring åt mig också!IMG_2922[1]

2 reaktion på “Veckans intervallpass

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *