Veckans intervallpass, tusingar

Jag insåg precis att förra veckans intervallpass uteblev, nåja så kan det bli. Se det som en återhämtningsvecka:) Den här veckan blir det långa intervaller i form av tusingar, dvs 1 km intervaller. En klassiker bland löpare. Efter vår ca 2-3 km långa uppvärmning om vi antingen gör i stegrande fart alt att vi avslutar med några ruscher för att komma upp i puls.

Vi ska hålla en sådan hastighet att vi ska orka hålla samma fart på alla intervallerna. Vilan mellan intervallerna bör vara kring 90 sekunder. Hur många ska man springa då? Ja kanske 3 st för den ovane och upp emot 6-8 för den rutinerade. Har man siktet inställt på ett klara ett viss lopp eller sträcka på en viss tid tycker jag att man ska sikta på en kilometertid som är lägre än den kilometertid som man skulle vilja klara på loppet. T ex om man vill klara milen under 50 min dvs 5 min per kilometer så kanske man bör ligga på kring 4:45 per kilometer under intervallerna. Här tränar vi både kroppen och knoppen att hålla en hög och jobbig fart.

Lycka till och glöm inte att varva ned efteråt!
Helbild profil

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.