Veckans intervaller, långa backintervaller

Dags för veckans intervaller. I och med att vi fortfarande befinner oss i någon form av uppbyggnadsperiod inför sommarens alla löptävlingar så tänker jag mig en grundträningsperiod. Jag skrev lite om periodisering av träning här. Vi fokuserar alltså på långpass, lätta pass och blandar det med en hel del backträning. Förra veckan var det korta backintervaller, den här veckan satsar vi på långa backintervaller.

Värm upp, 10-15 min, gärna i stegrande fart dvs du ökar farten efter hand. Hitta en lagom lång backe, idag är en lagom lång backe ca 250-300 meter. I de här intervallerna ska vi springa utefter en totaltid. Under 10-20 minuter så springer vi uppför backen och går eller joggar nedför. Så fort vi är nere springer vi upp igen. 10 minuter kan vara lagom för den ovane och den mer rutinerade kan köra upp emot 20 min eller längre. Att tänka på är att hålla nere tempot då detta kommer att längre tid än förra veckans intervaller. Känn in på första intervallen vad som kan vara ett lagom tempo. Är man helt ovan kanske det räcker att gå uppför backen och sedan jogga ned.

När du sprungit färdigt intervallerna så varvar du ner i ca 10 min. Lycka till!

Imorgon får jag springa 1 km:)cropped-DSC22551.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *