Veckans intervaller, intervallbackstege

Då var det dags igen, veckans intervallpass. Nu är vi tillbaka i backen igen och jag tänkte ge er ett intervallpass som en av mina kunder har genomfört i veckan. Värm upp enligt tidigare, minst 10 minuter men helst längre så att ni blir riktigt varma. Hitta en backe som är 250-300 meter lång. Intervallstegen består av 30, 45 och 60 sekunders intervaller. Det blir egentligen en dropstege då vi börjar med 60 sekunders intervallerna, sedan 45 och sist 30 sekunder. Hur många ni bör springa av varje beror på erfarenhet.

För nybörjaren 1-2 vändor av alla intervallerna och för den mer vane 3-5 vändor. Gör alla 60 sekunders intervaller innan du går vidare på 45 sekunders intervallerna osv… Vilan mellan intervallerana är jogg/gång nedför backen. Jogga ned minst 10 minuter efter passet.

För min egen del blev det 8 km löpning i lätt distans tempo idag. En behaglig och skön runda efter att ha suttit inne hela dagen när solen sken ute. När jag har kommit upp i 10 km då ska jag börja springa intervaller igen jag också, det bör bli om 1-2 veckor. Tills dess får ni springa i min anda. Kör hårt!2014-03-25 18.51.01

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *