Varför ska jag som är löpare styrketräna?

Under förra våren/sommaren skrev jag om de olika löppassen och de finner ni just under den kategorin. Under våren kommer jag att skriva om olika teman vad det gäller löpning. Jag är redan igång med veckans intervaller. Jag postar alla inlägg under kategorin ”Bli en bättre löpare” Idag skriver jag om styreträning för löpare.

Förr var det relativt vanligt att löpare inte styrketränade, man var rädd för att bli för tung och muskulös och så vidare. Nu börjar det bli bättre med den saken men tyvärr är det fortfarande vanligt att många löpare börjar styrketräna först när man har skadat sig, ”Man blir så illa tvungen att rehabträna”.

Varför ska man då som löpare styrketräna?
– För att löpning är tufft för kroppen, varje gång vi sätter foten i marken utsätter vi kroppen för en enorm belastning. Man bör alltså styrketräna i skadeförebyggande syfte.
– För att orka hålla ett bra löpsteg och bra löpekonomi när man springer.

Jag skulle rekommendera att man som löpare styrketränar 1-2 gånger per vecka. Man kan styrketräna direkt efter ett löppass alt som ett eget träningspass. Det räcker bra med egen kroppsvikt men man kan även träna i gymmet om man vill kunna träna tyngre eller med mer variation. Allt från 6-15 repetitioner skulle jag rekommendera, våga träna tungt om du är van att styrketräna men ta det lite lugnare om du är ovan.

Svaga länkar är ofta höftled, knäled, fotled och bål. Vi ska inte heller glömma ryggen/bröstryggen. Så lägg in lite styrketräning för ben/vader, rumpa, bål och bröstrygg, antingen med egen kroppsvikt eller i gymmet. Jag lovar att det kommer att gynna dig och din löpning!

För min del blev det ett pass i gymmet idag:)dips

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.