Utrustning för hemmaträning

Här kommer några rader om mina tankar kring styrketräning hemma och vilken typ av utrusning som jag har hemma. Beroende på vad man har för inriktning på sin styrketräning så krävs det olika typer av utrustning. Vill jag satsa på att lyfta tungt blir det självklart på gymmet som jag styrketränar då jag inte har den typen av utrustning hemma t ex tunga skivstänger. Med jobb, företag och familj tycker jag att det är bra att ha en del utrustning hemma så att jag kan styrketräna hemma. I perioder då jag har svårt att hitta tid för att ta mig iväg till gymmet, när fokus ligger mer på uthållighetsstyrka än riktigt tung styrketräning eller som nu under en graviditet tycker jag att det är perfekt att kunna träna hemma. Jag har genom åren samlat på mig en del träningsutrustning som jag har här hemma. Kettlebell och TRX är två favoriter som jag anser att man kommer långt med. Lägg till en chinsstång, några hantlar, en pilatesboll och ett gummiband och möjligheterna är oändliga. Det är den utrustning som jag har hemma plus en yogamatta, ett kvastskaft och en medicinboll. Skulle jag komplettera med något så är det en tyngre kettlebell. Även om drömmen på sikt är att kunna ha ett hemmagym med skivstång och lite mer ordnat, typ i ett rum i garaget så duger det jag nu har hemma i gästrummet väldigt långt.

Jag skulle vilja påstå att alla mina hemmapass innehåller träning med TRX. Jag älskar TRX:en då det går att göra så många övningar i den och man kan träna i stort sett hela kroppen. Jag använder den för mycket ben-, rygg- och bålträning. Olika varianter av roddar är favoriter samt benövningar såsom enbensbenböj och bulgariska utfall.

Efter TRX:en kommer självklart kettlebell. Den använder jag för pulshöjande övningar såsom svingar och frivändningar men även för övningar såsom rodd, russian twist och front squat.

Jag brukar sedan komplettera med några bålövningar på pilatesbollen och några stabiliserande övningar för axlarna med hjälp av hantlarna. Kvastskaftet använder jag för uppvärmning och rörlighetsträning.

Dock ska man inte glömma bort att träna med enbart kroppen som belastning. Det fungerar nog så bra om man inte har någon utrustning hemma. Den bästa utrustningen är ju den som man faktiskt använder. Benböj, utfall, armhävningar, ryggresningar, magövningar, tåhävningar, dips mot stol och personliga favoriten burpees är ju alla bra exempel på övningar med kroppen sm belastning.

Jag tycker dock att det känns mest inspirerande att träna hemma om jag nyttjar någon form av utrustning. Skulle jag dock rekommendera ett endaste redskap så är det TRX då det är allsidig och lätt att ta med. Man behöver inte köpa en dyr TRX eller annan typ av band, man kan lätt konstruera egna med hjälp av spännband eller liknande. Här hittar du ett förslag på träningsupplägg i TRX.

Nu ska jag ta mig an ett träningspass här hemma. Lilleman sover och maken är borta på jobbresa. Det blir ett pass med kroppen som belastning och några övningar i TRX:en. Trevlig kväll!20150828_14320520150828_143928

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *