Uppladdning inför Hässelby

Imorgon är det dags för årets stora utmaning, Hässelbyloppet. Jag är nervös, förväntansfull och livrädd på en och samma gång. Frågan är om jag kommer att kunna sova i natt:) Det är nu jag ska springa ett av mitt livs snabbaste lopp, mitt livs snabbaste 10 km lopp! Det ska bli bra väder och det är en snabb bana så förutsättningarna är goda. Formen då, jo, jag tror att den är bra men såhär sista veckan är det lätt att bli nojig. Har jag tränat tillräckligt? Har jag tränat på rätt sätt? Är jag frisk? Ja, diverse tankar far igenom huvudet men nu kan jag ju inte göra något åt saken. Det är bara att våga gå ut hårt och hoppas på att det håller hela vägen. Hässelbyloppet ska ju vara en av Sveriges ”snabbaste” millopp.

I början av juni sprang jag mitt testlopp för att se hur jag låg till på milen. Jag sprang då på 47:55, 5 månader efter förlossningen. Det var dock inte fören efter Crossfitutbildningen, i början av juli, som jag började satsa mer på löpningen. Sedan dess så har jag i snitt sprungit 3 gånger per vecka. Minst ett av dessa pass har varit ett kvalitetspass men oftast två. Kvalitetspass som har varit olika typer av intervaller eller snabbdistanspass. Jag har snittat 5 träningspass per vecka där ett har varit ett intensivt styrkepass och ett, ett rent bål/rörlighetspass. De senaste veckorna har jag ökat antalet löppass samt sprungit en del tävlingar.  Den senaste veckan har jag dragit ned på träningen och ”vilat” mig i form. Jag sprang korta intervaller i tisdags och sedan sprang jag lite lätt under onsdagens löpträning samt lite under torsdagens löpcoaching. Idag, dagen innan loppet sprang jag 3 km med några korta 100 meters tempoökningar. Bara för att hålla igång benen lite grann.

Jag har försökt att dricka lite extra de senaste dagarna.  Jag är ganska dålig på det i normala fall så det brukar vara en extra bra grej att göra det inför tävlingar. Vad det gäller maten så brukar jag inte göra något särskilt utan jag har bara försökt att äta bra mat och regelbundet. Äter jag mer än vad jag brukar så hamnar min mage i ”ofas” på tävlingsdagen och det är viktigt för att magen fungerar enligt rutin om ni förstår vad jag menar:)

Vad tror jag då? I somras kändes det som att jag låg bra till och jag trodde att jag skulle klara mitt mål. För några veckor sedan tvekade jag. Förra veckan kändes det bra och jag sprang ett grymt bra snabbdistanspass på 7 km. Så summa summarum, det kan gå men det blir tufft. Otroligt tufft. Går jag under 46 min så är jag hyfsat nöjd, då sätter jag nytt personligt rekord. Går jag under 45 min så ger jag mig själv MVG. Om ett dygn vet vi , håll tummarna!

Nu ska jag läsa på lite inför morgondagen, fortsätta vara nervös och ladda mentalt. Vi hörs imorgon!SAMSUNGSAMSUNG

2 reaktion på “Uppladdning inför Hässelby

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *