Uppdrag ”strukturering”

Min man har åkt till alperna den här veckan och då har jag passat på att åka och hälsa på mina föräldrar. De bor ca 40 mil ifrån mig så vi ses inte så ofta. Nu när de har blivit mormor och morfar så tänkte jag att det vore skoj för dem att få träffa barnbarnet under en längre period än de 2-3 dagar som vi brukar hinna ses varje gång. Plus att det är kanon för mig att få lite avlastning så att jag till exempel kan duscha i lugn och ro.

Det blev en lång introduktion till det jag egentligen skulle komma till… För ca 1,5 år sedan gick min far ner några kilo i vikt med hjälp av lite GI-tänk. GI är en förkortning av glykemiskt index. Detta index är en värdemätare på hur olika livsmedel påverkar blodsockerkurvan i kroppen.

Nu vill min far gå ned några kilo till och under den här veckan som jag är hemma ska jag strukturera upp hans kostvanor lite grann.

Det viktigaste som jag vill att han ska få in som rutin är att äta tre huvudmål varje dag och 2-3 mellanmål så att blodsockret ligger på en jämn nivå. Det ska vara bra och näringsriktig mat och gärna med lågt GI. Då är risken mindre att han äter för mycket när han väl äter och blodsockret åker inte berg- och dalbana.

Jag är egentligen inte för dieter men GI-tänket gillar jag. LCHF-tänket (low carb high fat) tycker jag är för extremt. Jag tror på att kroppen behöver kolhydrater, fett och proteiner. Tanken jag har är att han ska dra ned på produkter med högt GI och ersätta dem med produkter med lågt GI samt öka mängden protein. Jag vill dock inte att han ska sluta äta kolhydrater. Utmaningen blir nog att få honom att äta alla mellanmål varje dag…

Givetvis bör detta kombineras med fysisk aktivitet. Han går på gym någon gång i veckan och nu på vintern åker han skidor samt att han promenerar med stavar ibland så den bollen är redan i rullning.

Vi får se hur det går under veckan, om jag lyckas sätta några rutiner…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *