Två varianter av situps och livskvalité

Igår morse packade vi bilen och åkte till svärföräldrarna i Hara och hängde där en stund. På eftermiddagen styrde vi kosan mot Bydalsfjällen. Strax efter kl 16 påbörjade vi vår vandring från Fjällhalsen mot Stenshyddan. En vandring på endast 4,5 km men i och med att Lilleman var med så ville vi inte gå för långt. Vi tänkte tälta så maken fick bära tält, två sovsäckar, två liggunderlag, trangiakök, all mat samt alla förstärkningsplagg. Jag bar Lilleman och alla hans saker. Syftet med turen var inte heller att gå långt uan att komma ut på fjället samt sva i tält.

Vädret var perfekt, soligt och blå himmel. Uppe på fjället blåste det lite så vi valde en plats där det blåste lite mindre. Det var så otroligt vackert och jag slogs av hur lyxigt det är att kunna åka bil i en timme och sedan vandra i 1,5 timme och sedan kunna sitta vid en eld på fjället och titta på utsikten.
IMG_5868Vi grillade korv, åt lösgodis och somnade kring 21:30. Efter en natt med ganska lite sömn, Lilleman sprattlade ganska mycket i sömnen så det var svårt att sova, så vaknade vi klockan 06. Vi såg solen gå upp när vi låg i tältet och en ensam ren komma gåendes. Snacka om livskvalité!20130908_063542

Efter lite mys och grötfrukost somnade vi om igen och när vi vaknade strålade solen igen. Jag hade kunnat stanna kvar där hela dagen, vacker utsikt och varmt väder. Innan vi gick ned från fjället fotade jag ”gårdagens bål”, crossfit sit ups. Efter en timmes promenad var vi nere vid bilen igen och då styrde vi kosan mot Norderön och Tivarsgården. Där på bryggan åt vi en lunch i solen. Vilken helg det har varit! Snacka om avkoppling och balsam för själen. Den här helgen har fått mig att inse att man inte behöver gå så långt eller göra det till ett projekt att göra en fjälltur. Man kan åka på eftermiddagen och komma ned från fjället på förmiddagen dagen efter och ändå ha en massa helgtid kvar:) Nu sitter vi här hemma och njuter och allt är uppackat och klart!IMG_5863

Här kommer helgens två bålövningar, crossfit situps och en annan variant av sit ups. Jag börjar med crossfit sit ups.
Utgångsläge: Ligg på rygg och pressa ned svanken i marken. Böj på benen och lägg fotsulorna mot varandra.
Genomförande: Dra dig upp med hjälp av magen, dra in hakan mot bröstett och fortsätt att pressa svanken i marken. Stanna när händerna nuddar fötterna. Återgå till utgångsläget.

När man ligger med fotsulorna mot varandra kopplar man ur höftböjaren som annars jobbar en hel del vid vanliga sit ups.
IMG_5851IMG_5858IMG_5852

Nästa övning är en annan variant av situps.
Utgångsläge: Ligg på rygg med benen upp mot en vägg, ett träd eller liknande. Pressa ned svanken i marken. Armarna riktar du mot benen. Om du vill ha en vikt av något slag så har du den i händerna
Genomförande: Sikta med händerna mot fötterna och ta dig så långt upp mot fötterna som du orkar. Tänk på att det är magen som ska jobba,  pressa ned svanken i marken samt dra in hakan mot bröstet. Återgå till utgångsläget men stanna strax innan axlarna nuddar marken.
IMG_1557IMG_1568

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *