Tusingar och långpass

Den här helgen har varit riktigt bra, både privat och träningsmässigt. I fredags vilade jag för att igår springa de första tusingarna för året, dvs tusen metersintervaller. Vi var i min stuga i närheten av Ockelbo. jag hade bestämt mig för att springa 5×1000 meter. Jag värmde upp i ca 3 km innan jag startade. Jag hade en liten förhoppning om att kunna ligga på 4:45 fart. Det visade sig att tre av fem intervaller så låg jag ganska precis på 4:30 fart, den första och sista gick lite långsammare på ca 4:36 fart. Totalt blev det ganska precis 10 km kvalitativ löpning. Det var mina första långa intervaller för i år och jag ligger mellan 5-10 sekunder sämre än vad jag gjorde i somras när jag körde. Det känner mig otroligt nöjd med:)

Jag har inte löptränat eller kört annan typ av träning för benen två dagar i rad sedan innan jul. Den här helgen var det dock dags. Idag var det dags för långpass. Jag ville se om knät pallade två tuffa pass i rad. I och med att förra helgens långpass uteblev pga av förkylning så tänkte jag mig ett pass på omkring 1-17 km, jag vill inte stegra för mycket på en gång. När jag skulle dra iväg så var jag trött, lite orolig i magen och ganska osugen om jag ska vara ärlig. Jag började dock springa och efter ett tag släppte det, benen rullade på fint. Magen fortsatte dock att vara gasig och orolig och jag måste erkänna att det blev ett besök i skogen, nöden har ingen lag! Efter det rullade det på ännu bättre och passet blev ca 17 km på 95 min. Det var mycket bättre än väntat:) Det ger en kilometertid på ca 5:30 vilket var fortare än vad jag trodde.

Så två bra träningspass den här helgen helt enkelt:) I vår stuga har vi ingen dusch, så i lördags efter löpningen så var det bara att bada i sjön, badpremiär den 10 maj kan nog vara rekord för min del:) Bilden är dock från i somras då det var lite varmare.20130804_184426

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *