Träningstisdag

Tisdagar innebär som ni vet numera en hel del träningsrelaterade aktiviteter för min del. Först kl 17:00 så instruerar jag i X-fit. Passet som jag hade satt ihop igår var inspirerat av det Crossfitpass som jag var på lördags.

Uppvärmningen bestod av en joggingtur utomhus då det var så fint väder. Sedan skulle deltagarna göra 2×5 st turkish get ups och då ville jag att de skulle våga ta en tyngre vikt på set 2 då jag upplever att en del kan utmana sig själva lite mera. Efter det drog själva ”huvudpasset” på 15 min igång. Följande övningar alternerades:
– 10 st utfall over head (videon visar med stång men vi nyttjade en viktplatta)
– 5 st burpees
– 10 st Sumo deadlift high pull med stång
– 100 meter löpning

Det var svettigt och jobbigt, idag var det flåset som fick sig en rejäl omgång. Jag avslutade passet med 3 min plankor i olika positioner.

Direkt efter avslutat instruerat pass drog jag igång och tränade själv då jag hade 45 min på mig innan löpkursen drog igång. Efter att ha värmt upp med 50 kettlebell-svingar så valde jag att köra en dropstege av övningarna:
– Sumo dead lift high pull med kettlebell
– Burpees
Wallballs

Antalet repetitioner var 20-18-16-14-12-10 och sedan avslutade jag med en spurt, ett sista varv med endast 5 repetitioner på övning. Exklusive uppvärmningen tog passet 17 min. Intensivt och jobbigt var ordet!

Sedan var det bara direkt på’t igen. Kl 18:30 var det dags för löpkursen, andra träffen av sex. Fokus idag var löpteknik uppför, dock ville jag repetera lite av det vi gjorde förra gången eftersom grunden ändå finns i löpning på plant underlag. Vi testade på trappträning, dvs att springa uppför en trapp. Det är en bra övning om man vill förbättra sin löpteknik och hitta hållningen, tyngdpunkten och knädriv, (spetsiga knän). Vi repeterade även löpskolningsövningarna från förra gången, hälgång samt bakåtkick. Nya löpskolningsövningar för dagen var tågång och höga knän.

Sedan övade vi på löpteknik uppför innan vi drog igång med backintervaller. Jag märkte ut ett parti som tog ca 30-45 sek att springa uppför och sedan skulle deltagarna springa upp och gå/jogga ned och sedan upp igen, totalt skulle de hålla på 10 min. Jag hade tänkt mig 15 min men ändrade mig till 10 min. De var grymt duktiga och slet på ordentlig, härligt att se.

Passet avslutades med lite styrketräning för bålen i form av plankan och sidoplanken innan vi joggade ned och stretchade. Jag tycker verkligen att det är superkul att coacha i löpning, det är härligt att se deltagarna utveckling. Vad ett litet tips kan göra skillnad, samtidigt ska man komma ihåg att alla är vi unika och allt kanske inte passar alla. Hur som haver så är jag jättenöjd med deltagarnas framgångar. jag hade tänkt att fota under passet men jag blev så inne i coachandet att jag glömde det, fotot togs under stretchen, eller om jag ska vara riktigt ärlig så fick de sätta sig och stretcha igen bara för att jag skulle kunna ta ett foto:)

20130528_200152Härligt väder va?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *