Träning och graviditet – magen styr

Jag fortsätter med mina inlägg om träning och graviditet. Jag har tidigare berört träning generellt, löpning och styrketräning för gravida. Idag fokuserar jag på magen. Förutom att jag slutat att springa (strax efter vecka 20) och slutat med enbensövningar så är det egentligen magen som nu styr all min träning. Vad klarar och vad klarar inte magen av?

Jag har några olika aspekter på detta. Magen blir ju dels större och större och på så sätt styr ju magen vilka övningar som jag kan göra i gymmet. Magliggande övningar är helt uteslutet då magen nu är för stor för det.

Magen styr också på vilken intensitet som jag kan köra konditionsträning, vid för hög intensitet är det vara lätt att få sammandragningar vilket brukar vara ett tecken på att man ska ta det lite lugnare. Sammandragningar bruka visa sig på så sätt att magen blir helt hård. Under min första graviditet var det anledningen till att jag slutade instruera spinning i vecka 31, jag fick sammandragningar under passen. Det var också anledningen till att jag slutade springa kring vecka 28 eller när det nu var.

Magen styr också vilken typ av magövningar som du kan göra under en graviditet. När de raka magmusklerna delar sig och du får en separation på kring 2 fingrar/2 cm är det dags att sluta göra t ex raka situps och andra tunga magövningar. Anledningen är att vi då börjar tappa magstödet. Detta kan vi se genom att magen blir som ås på mitten, magen ser nästan ut som en kon kan man säga. Man bör dock inte sluta träna bålen för det. Satsa istället på att göra andra magövningar där du klarar av att hålla kontakten med de inre magmusklerna och där du kan undvika att magen blir som en ås/kon. Till slut kanske det endast handlar om kontaktövningar men de är superviktiga även de. Ju bättre kontakt som du har med magmusklerna under graviditeten desto enklare blir det att återfå kontakten med dem efter graviditeten.

Till slut vill jag även poängtera att jag anser att magen styr vilka andra övningar som jag kan göra i gymmet och hur tungt jag kan lyfta. Jag har magen som måttstock även här. Jag gör bara övningar där jag kan behålla magstödet och orkar ha kontakt med de inre magmusklerna. Jag gör tex fortfarande övningar såsom knäböj, roddar och marklyft men jag lyfter inte särskilt tungt. Jag lyfter inte tyngre än att jag orkar hålla ”in magen” (vilket man i och för sig alltid bör tänka på gravid eller inte). Detta är dock superviktigt under graviditeten då det har visat sig att risken för en diastas efter graviditeten ökar om man gör för tunga magövningar eller gör övningar där man inte orkar hålla magstödet under graviditeten.

Så jag kan verkligen påstå att magen styr all min träning just nu, både vad det gäller kondition och styrka. Både intensitet på fredagens intervallpass på crosstrainern och de styrkepass som jag har kört i veckan har styrts av ”magen” fast på olika sätt.20151112_15563920151112_155014

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *