Träning och graviditet del 1 , varför ska vi träna under graviditeten?

Många skriver nu för tiden om träning för gravida och vad man ska tänka på. Alla är väl överens numera att det är positivt för gravida att träna. Några av argumenten till varför man bör träna när man är gravid är att det har visat sig vara positivt för en sund viktuppgång, det kan minska illamåendet under graviditeten, man får minskad risk för att få högt blodtryck och träning under graviditet förebygger graviditetsdiabetes. Vi bibehåller vår muskelstyrka under graviditeten, vi får minskad risk för ryggont ( tex ländrygg), samt att chanserna att få en lättare förlossning ökar (bland annat för att man är i bra fysisk form helt enkelt) och behovet av smärtlindring kan faktiskt minska. Efter graviditeten kan det också vara lättare att gå ner i vikt samt att kroppen återhämtar sig bättre efter förlossningen/graviditeten. Jag tänker också att om jag under graviditeten jobbar med att behålla kontakten med inre magmuskler, säte och bäckenbotten (muskler som man ”tappar” kontakten med i och med att magen växer och vi får ändrad kroppshållning när vi är gravida) så borde det vara lättare att återfå kontakten och jobba med kontaktövningar för dessa muskelgrupper efter graviditeten och på så sätt snabbare kunna återgå till den träning som man normalt bedriver.

MEN för mig är den viktigaste anledningen till att fortsätta träna under graviditeten är att träningen får mig att må så förbannat bra:) Träning gör mig lycklig och harmonisk helt enkelt, vilket jag tror påverkar graviditeten och bebisen i magen positivt. För att inte tala om min bättre hälft som får en lyckligare fru:)

Det finns studier som visar på att träning under graviditet ger ökat välbefinnande och ökad självkänsla. Dessutom kan det minska stress och depressioner. Så länge du utgår från dina förutsättningar är träning under graviditet endast positivt. Träningen under graviditeten bör fokusera på att vara bibehållande och inte prestationshöjande, t ex sträva inte efter att bli starkare utan fokusera på att bibehålla den muskelmassan som du har. Mer om detta kommer i ett senare inlägg.

Igår var jag till gymmet och körde att pass med fokus på underkroppen och idag blir det fokus på överkroppen. Det gör mig glad inför dagens kvällsjobb:)

Trevlig på er!
20150827_095630
20150825_192338

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.