Träning för baksidan

Idag har jag suttit fastklistrad framför datorn större delen av dagen och ägnat mig åt att skriva träningsprogram. Strax innan middagtid var det dock att dags att göra någonting annat, något annat var att gå till gymmet:) Jag behövde verkligen få röra på mig. Jag hade bestämt mig för att köra ett styrkepass med fokus på baksidan av kroppen. Nu när jag väntar barn är det extra viktigt att stärka baksidan av kroppen i och med att gravida blir extra framtunga och det blir ju upp till baksidan att hålla emot allt:) Jag tycker dock att alla människor mår bra av att stärka baksidan. Framför allt sätet då vi numera ofta sitter ned vilket ofta ger oss korta höftböjare. Det leder till att bland annat sätets funktion blir nedsatt. En annan aspekt på varför det är viktigt att stärka baksidan av kroppen är att vi ofta ”jobbar” framför kroppen och blir starka på framsidan av kroppen vilket kan leda till at man blir framåtroterad i axlarna/bröstet. Så det finns med andra ord flera anledningar att skänka sin baksida en extra omtanke.

Mitt pass idag såg ut såhär:

Jag värmde upp med 1 km i roddmaskinen och körde sedan ett gäng raka marklyft med endast stången som vikt för att värma upp ytterligare.

Min huvudövning blev sedan raka marklyft för att komma åt rumpa, rygg och baksida lår. 4×10 repetitioner.

Sedan blev det ett gäng superset av stående rodd med stång, framåtlutade hantellyft åt sidan, smala latsdrag, ryggresningar och höftlyft.

En annan övning som har seglat upp som en favorit för baksidan på senare tid är ryggresning med hantellyft på boll.

Trevlig fredag kväll på er, nu ska jag ägna mig åt dagens yoga/rörlighetsträning:)20150717_180052

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.