Träning en lördagkväll

Nu har hösten kommit, idag har det varit kallt, blåsigt och det har regnat. Jag tycker dock att det känns helt ok att hösten kommer. Hösten är en årstid som jag gillar och jag tycker verkligen att jag har fått ut det mesta möjliga utav den här sommaren. Jag kan inte minnas en bättre och längre sommar faktiskt:) Många gånger har jag känt att sommaren bara har rusat iväg och sen kom hösten alldeles för fort men i år välkomnar jag hösten. För övrigt kan höstluften vara den bästa att springa i om ni frågar mig, den känns ren och kall på något sätt.

I och med att vädret inte var det bästa samt att jag var ensam hemma med Lilleman så passade ett rörlighets- och bålpass hemma i vardagsrummet perfekt. När Lilleman somnat så plockade jag fram yogamatten, pilatesbollen och min kettlebell. Jag värmde upp med tre styrka/rörlighetsövningar och sedan körde jag 8 övningar för, primärt, bålen innan jag avslutade med 2 rörlighetsövningar. Jag försöker köra något sånt här pass lite då och då, helst varje vecka, då jag vill bli starkare i bålen samt bli smidigare. Bålen får ju i och för sig sitt i många andra styrkeövningar som jag gör men jag tycker att det känns bra att verkligen fokusera på bålen lite då och då.

Idag var det ett lugnt och skönt pass som passade alldeles lagom för den energinivån som jag kände att jag hade. Nästa gång ska jag försöka filma lite av passet så ni får se hur jag lägger upp det samt att ni kanske kan få lite inspiration:)

Dagens bålövning var med på passet, den heter rullning framåt på boll.
Utgångsläge: (som i många andra övningar) plankanposition fast med armbågarna på bollen. Spänn bålen och håll svanken neutral.
Genomförande: För sakta armbågarna framåt på bollen så att bollen rullar sakta framåt. Stanna innan du känner att du tappar svanken dvs inte orkar hålla emot längre. Återgå sedan till utgångsläget genom att föra armbågarna tillbaka mot dig. Du kan tänka på TV-shophjulet när du gör denna övning då de påminner om varandra. Den här är dock bättre då den är mer instabil och ställer högre krav på din bålstyrka.

Det är en tung och jobbig övning så känn dig för, det ska INTE göra ont i svanken. Gör den det är övningen för tung. För att göra övningen lättare, stå på knä istället för på tå.
IMG_1398IMG_1401

Bu ska jag hoppa i sängen och läsa lite, tror dock inte att jag hinner många sidor innan ögonlocken faller igen:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *