Träning efter graviditet – Mammamageappen

För något år sedan, jag tror det var 2014, kom jag i kontakt med mammamage-appen för första gången. Det är en app framtagen av Katarina Woxnerud och den är ett bra stöd för kvinnor som vill stärka magmusklerna/börja träna efter en graviditet. Eller för kvinnor eller män som har dålig kontakt med sina inre magmuskler. Under graviditeten töjs magmusklerna och bukhinnan ut i takt med att magen växer. Efter förlossningen hänger magens muskler slappa och det kan vara svårt att få kontakt med dem. INNAN man börjar man tyngre träning efter en graviditet ska man stärka/återfå kontakten med magmusklerna och bäckenbotten. Så det är här som träningen efter graviditeten börjar, med lätta aktiverings- och knipövningar.

Mammamageappen hjälper dig med att:
– lugnt komma igång på hemmaplan
– träna utan prestation
– främst stärka de djupa magmusklerna
– stärka kroppen inifrån och ut
– skapa en stabil grund innan exempelvis löpning och styrketräning
(text kopierad från Mammamageappen)

Det fina är att det aldrig är för sent att börja, vare sig du fick barn för en månad sedan eller 5 eller 10 år sedan så kan du ha nytta av Mammamageupplägget. Som jag nämnde ovan kan även de som inte fått barn kan ha nytta av upplägget. Appen är uppbyggd i 7 nivåer, varje nivå ska du träna 10 ggr och efter det låses ett test upp. Klarar du testet får du gå vidare till nästa nivå. Varje nivå blir lite svårare.

Du kan börja använda appen så gott som direkt efter förlossningen. Det handlar om lätta aktiveringsövningar för de djupa magmusklerna och bäckenbotten så det är inte farligt att börja på en gång. Jag kan verkligen rekommendera appen och jag har redan börjat att använda den igen. Jag använde den året efter min första graviditet (lite av och till) och nu använde jag den regelbundet UNDER hela min graviditet i syfte att behålla kontakten med de djupa magmusklerna under graviditeten. Jag är helt övertygad om att det har lett till att jag känner att jag har lätt att få kontakt med både mage och bäckenbotten redan nu efter den här graviditeten.

Jag har kommit igång med appen igen efter graviditeten och jag befinner mig på nivå 1 för tillfället:)
website-logo Putar din mage ut så att folk tror att du är gravid fast du inte är det? Orkar du göra en massa situps men du upplever ändå att magen står ut? Blir magen spetsig när du gör exempelvis sit ups? Då behöver du troligtvis träna upp kontakten med de djupa magmusklerna.

2 reaktion på “Träning efter graviditet – Mammamageappen

  1. Pingback: Träning efter graviditet – aktiveringsövningar | Träna med Glädje

  2. Pingback: 6 månader senare | Träna med Glädje

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *