Träning efter ett kejsarsnitt

Jag har fått några frågor kring träning efter graviditet och då framför allt om man förlösts med kejsarsnitt. Båda min barn har förlösts med kejsarnsitt. Första gången som jag blev snittad trodde jag att man snittade av den raka magmuskeln men efter den här gången så har jag förstått att det inte är så det går till. Läkarna ”flyttar” på magmusklerna under själva operationen. Dock skärs nervtrådar m.m av vilket gör att att det kan vara svårare att hitta/återfå kontakten med magmusklerna igen efteråt.

Efter ett kejsarsnitt är det viktigt att man kommer upp och rör på sig så fort som möjligt direkt efter operationen, dels för att öka cirkulationen och dels för att påskynda läkningstiden. På BB vill de helst att man kommer upp och går samma dag. Även om det efter ett kejsarsnitt kan göra ont i såret så är det viktigt att röra på sig tiden efter ett kejsarsnitt. Läkningen går då snabbare samt att risken för blodpropp minskar. Under de första veckorna (de rekommenderar kring 6 veckor) ska man undvika tunga lyft och inte utsätta sig för tung fysisk ansträngning. Rådet brukar vara att det är ok att lyfta sitt barn eller en lätt matkasse men inte så mycket mera. Det var dock inte så lätt att hålla sig till tycker jag, särskilt inte eftersom jag har äldre barn som ska i och ur bilbarnstol etc. Redan en kort tid efter kejsarsnittet så kände jag inte av att jag blivit opererad så då var det lätt att gömma bort att inte lyfta:).

Man bör börja med aktiveringsövningar för mage och bäckenbotten redan efter några dagar efter snittet, precis som efter en ”vanlig” förlossning”. Detta kan till och med påskynda läkningen av kejsarsnittet pga ökat blodflöde. Man bör precis som efter en vaginal förlossning undvika tunga magövningar som belastar den raka magmuskeln t ex sit ups. Med det sagt bör man till och med tänka på hur man tar sig upp ur sängen, gör man en sit-ups-liknande rörelse eller rullar man över på sidan och sedan tar sig upp? Man kan behöva lägga längre tid på aktiveringsövningar efter ett kejsarsnitt än vid en vaginal förlossning i och med att nervtrådar skurits av. Jag rekommenderar starkt ammamageappen.

Träning efter ett kejsarsnitt är egentligen inte så annorlunda än efter en vaginal förlossning förutom att just själva aktiveringen av bålen kan vara svårare samt att man ska vara försiktig med lyft. Lättare styrketräning kan man komma igång med efter någon vecka förutsatt att man börjat med aktiveringsövningar och knipövningar. Styrketräningen bör vara med fokus på bål, säte och rygg. Ett riktmärke bör vara att man kan träna och fortfarande aktivera de djupa magmusklerna. Det är bra att börja med kroppen som belastning och sedan öka vikt och intensitet efter hand och hela tiden ha fokus på att man kan bibehålla kontakten med bålen när man tränar.

Vad det gäller konditionsträning så är promenader eller annan lättare konditionsträning bra då det ökar cirkulationen och påskyndar läkningen av snittet. Konditionsträningen kan efter hand trappas upp med crosstrainer, spinning och på sikt löpning.

Även om man inte fött vaginalt så är bäckenbotten påverkad och man bör jobba med knipövningar och ha en stark bäckenbotten och bål innan man börjar springa igen. Här har jag skrivit om aktiveringsövningar.

Mer om ämnet träning efter graviditet kommer inom kort:) Vad vill ni läsa om? 20160128_111633

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *