Träna smart

För precis 3 år sedan var jag gravid för första gången. Även om jag då tränade mycket och sedan många år var utbildad personlig tränare så kunde jag inte så mycket om träning för gravida. Jag läste på en hel del men mest gick jag på vad som kändes bra och jag körde på så hårt jag upplevde att jag kunde. Jag tyckte att det var lite fräckt att jag kunde köra frivändningar långt in i graviditeten. Efter graviditeten hade jag bråttom tillbaka, främst vad det gällde löpningen då jag skulle springa en halvmarathon endast 4 månader efter förlossningen. Jag byggde inte alls upp kroppen rent styrkemässigt först.

Den här graviditeten tänker jag annorlunda och jag har mycket mer kunskap inom området träning och graviditet. Jag har lagt mycket fokus på att träna baksidan av kroppen, speciellt baksida axel, vader och säte. Jag har haft mindre spänningar i axlarna och nästan ingen huvudvärk alls under graviditeten och jag är helt övertygad om det är resultatet av hur jag tränat. Detta trots att baksidan borde var mera ansträngd än någonsin. Förra graviditeten vaknade jag ofta på nätterna av att jag fick kramp/sendrag i vaderna. Detta har hänt endast ca 3 ggr den här graviditeten, jag tror att det beror på att jag har tränat vaderna regelbundet.

Vad det gäller magträning under graviditeten så har jag jobbat otroligt mycket mer med olika varianter av kontaktövningar för de inre magmusklerna och bäckenbotten än jag gjorde sist jag var gravid. Detta har lett till att jag, trots att jag endast har 5 veckor kvar till beräknad förlossning, har bättre kontroll över dessa partier än vad jag brukar ha.

Det viktigaste den här gången har inte varit att jag har kunnat köra så hårt som möjligt utan fokus har varit på att träna smart. Jag har verkligen lyssnat på kroppen. Jag har fokuserat på det som jag numera vet att kroppen behöver under en graviditet och med fokus på rätt sak dvs att på bästa sätt underhålla kroppen under graviditeten och ge mig själv de bästa förutsättningarna inför och efter förlossningen. Det tycker jag att jag har lyckats bra med. Jag har varierat träningen, det har blivit både styrka, rörlighet och kondition men mest fokus på styrketräning. Jag kanske inte känner mig helt slut efter ett träningspass eller är supersvettig men jag känner mig ändå nöjd och stolt över mig själv. Fokus har inte varit prestationshöjande träning utan snarare underhållande/uthållighet. Med 5 veckor kvar till beräknad förlossning tränar jag fortfarande 3-4 ggr per vecka. Idag körde jag t ex 40 min på crosstrainern varav 10 min var uppvärmning. Efter det blev det intervaller, 5×2 min, 5×1 min och 5×30 sek. Jag körde inte järnet men jag körde så att pulsen steg och jag blev rejält flåsig men höll mig under rekommenderat pulsintervall. Jag avslutade passet med några övningar för de inre magmusklerna.

Jag kommer att fortsätta att träna smart fram till och även efter förlossningen, med fokus på rätt saker och utan att ha bråttom tillbaka:) Jag vill kunna träna livet ut. Man lär sig så länge man lever:) 20151214_153143

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *