Summering On ramp

Som jag nämnde igår så var det åttonde och sista tillfället på On ramp utbildningen. Jag visste sedan innan att ”konditionsdelen” skulle vara densamma som första passet för tre veckor för att man skulle se utvecklingen. Det passet bestod av 200 meters löpning och därefter 15-12-9 av knäböj, armhävning med släpp och ringrodd och sedan 200 meter löpning igen. Förra gången tog det 4:13 min för mig att ta mig igenom detta.

Innan vi skulle köra det igen så värmde vi upp och sedan bestod styrkedelen av de svåraste övningarna som vi har gått igenom hittills, ryckböj (overhead squat), styrkeryck och styrkefrivändningar med kickstöt. Vi övade först på tekniken och sedan skulle vi göra 3×3 repetitioner av varje övning. Jag tyckte att det rent tekniskt var svåra övningar och det känns som att tekniken är otroligt viktig i dessa övningar då man jobbar mycket ovanför huvudet och det gäller att verkligen ha en start bål. Det här behöver jag öva mer på, jag höll verkligen igen på vikterna då jag ville få till tekniken först.20130619_214158
 Andreas hann som höll i passet förklarade vilka övningar som kommer från olika sporter/grenar. Crossfit sägs ju ska vara en mix av gymnastik, tynglyftning och styrkelyft.  

Sedan var det dags för att köra passet på tid som jag beskrev ovan. Vi skulle som sagt försöka förbättra vår tid. Som ALLTID så blev jag lite nervös, tävlingsmänniska som jag är. Löjligt egentligen men så var det:) Jag minns att jag tyckte att jag var lite feg i starten sist så nu gick jag ut hårdare på första löpningen. Jag försökte även hålla högre takt på samtliga övningar, så hög jag kunde utan att fuska med tekniken. Det kändes bra och i sista löpningen så försökte jag springa på det jag kunde. Igår tog det 4:07, så några sekunder bättre än sist.

Som sagt nu är denna kursen slut och nu får vi deltagare, om vi vill, bli medlemar och börjas träna crossfit hos Crossfit Östersund som stället heter. Min avsikt har ju inte varit att göra det utan jag var där för att lära mig mer om crossfit samt få hjälp med tekniken. Jag tycker att kursen har uppfyllt båda de sakerna så jag känner mig nöjd och jag är glad att jag gick kursen. Jag känner mig mer redo för instruktörsutbildningen.

Det som gjorde mig extra glad igår var att instruktören partade om vikten av återhämtning och alternativ träning också, annars har min uppfattning varit att många crossfitmänniskor kör på hur mycket som helst och att det endast är crossfit som gäller. De sa att crossfit.com lägger upp sina pass med tre dagars träning och sedan en dags vila, det låter bra tycker jag. Crossfit är ju högintensivt så vikten av återhämtning är stor anser jag även om det är korta pass.

Det enda som jag har reagerat på under kursen är det som jag skrev om i början, att de gav sken av att annan styrketräning bara var slöseri med tid….. en annan sak som jag funderade över efter passet  söndags var att de rekommenderade stenålderskost eller paleolitisk kost som det också kallas. De sa att många crossfitutövare åt på det här sättet. Jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inte uttala mig men de sa att de tyckte att de var piggare och friskare om de åt på det här sättet. Det ska bli intressant att se om detta är något som de rekommenderar på instruktörsutbilningen, dvs om det är något som ”hör ihop” med crossfit och som de anser att man ska lära ut och rekommendera till de som tränar crossfit. Hmmm, då blir det inte helt lätt då jag absolut inte äter på det sättet…..

Wikipedia beskriver det såhär:
Stenålderskost är en kosthållning som har blivit populär på senare tid. Det är enligt förespråkarna den kost som människan antas ha ätit under tiden som jägare och samlare fram till jordbrukssamhällets början i Mellanöstern för ca 10 000 år sedan. Paleolitikum, eller äldre stenåldern, är en arkeologisk period som inleddes för omkring 2,3 miljoner år sedan och varade till omkring år 10 000 f.Kr.

Grunden i denna kosthållning bygger på antagandet att människan inte har förändrats, eller har förändrats väldigt lite, rent biologiskt, sedan Paleolitikum medan kosten har förändrats desto mer. Stenålderskosten är alltså ett försök att definiera en kost som ligger närmre den kost människan rent biologiskt är gjord för.

Exempel på livsmedel som kan ingå i stenålderskosten kan vara magert kött, fisk, grönsaker, frukt, rotsaker, nötter med mera, och utesluter sädesslagen, mejeriprodukter, salt, tillsatt socker med mera.

Summa summarum så är jag nöjd med kursen. Instruktörerna har haft god koll på vår teknik och det känns bra. Vill ni testa på crossfit så har Crossfit Östersund gratis intropass på lördagar samt att de kör On ramp utbildningar då och då. Kolla in deras hemsida www.crossfitostersund.com om ni är intresserade.

Ikväll väntar sista passet på löpkursen för Sportsgym. Vi ska ta oss an den blå-vita banan på ÖSK. Det blir en utmaning för mig att hålla ihop gruppen och samtidigt se till att alla får träna på sin nivå:)

header_ny_med-logo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *