Summering och planering

Tänkte jag skulle summera förra veckans träning. Totalt blev det 5 pass fördelat på två styrkepass, två löppass och ett pass skidåkning. Planen var fyra pass och skidåkningen var enligt plan ett bonuspass. De båda styrkepassen kändes helt rätt och var inriktade på styrka för hela kroppen.

Löppassen kändes också bra, det första innehöll totalt 5 km löpning varvat med gång och igår (söndag) så sprang jag 3+3 km med 500 meter gång i mellan. Det kändes bra och jag försökte fokusera tekniken. De första 3 km hade en kilometertid på ganska exakt 5,35 per km. Jag förstod sedan när jag vände och sprang åt andra hållet att jag hade haft en ganska bra medvind:) Hur som haver så kändes det ganska lätt att springa även om flåset inte är vad det tidigare var. Konstigt vore väl det i och för sig:) Passet gav dock goda förhoppningar om att börja utöka distanserna. Nu kommer jag att ta bort promenerandet och vecka för vecka öka längden på passet, både i tid och i distans.

Den här veckan kommer löppassen att bestå av ett lätt distanspass på 5 km och ett lätt distanspass på 6,5 km. Styrkepassen kommer förmodligen bli pass med kroppen som belastning då vi åker till Gräftåvallen på tisdag eller onsdag. Åker vi på onsdag så kommer dock ett av passen att bli på gymmet. Gissar att jag även kommer att åka en del längdskidor i fjällen så jag tror det blir en bra träningsvecka.

Jag kommer att börja fylla i planerad och utförd träning som en veckologg i högerspalten på sidan så att det är lätt att följa. Har jag sagt att jag gillar struktur:) Jag brukar dock endast planera vilka pass jag ska köra vilken vecka och sedan gör jag en ”grov” veckoplan på vilken dag som jag gör vad. Jag reviderar rätt ofta den ”grovplanen” utefter vad som händer under veckan. Huvudsaken är att jag får med alla pass, att passen är jämt fördelade och att jag får någon vilodag varje vecka.

Hur planerar ni att träna i veckan?

IMG_5630

En bild från ett intervallpass i skogen får representera min längtan efter tuff löpträning:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *