Summering 2014

Här kommer Träna med glädjes årssummering för 2014.

Skadan
Året började på sämsta tänkbara sätt. Den 26 dec 2013 vaknade jag upp med smärta i mitt högra knä. Den bara dök upp från ingenstans. Det gick att springa men knät gjorde ont när jag böjde benet. Jag försökte med både passiv och aktiv vila men hade kvar samma diffusa smärta. En bit in i januari var jag till Jemtkliniken för att få hjälp. Tesen blev att jag sprungit mycket med barnvagn och då inte lyckats springa med bra löpteknik och att jag så på så sätt översträngt ett muskelfäste i knät tillhörande hamstrings. det visade sig att jag var svag i sätet och kanske inte återfått full kontakt med sätet efter graviditeten 2013. Jag fick akupunktur kring muskelfästet samt ett ett rehabprogram att följa. Efter några vecka var jag på återbesök och inget hade blivit bättre. Framåt mars blev jag skickad till en läkare för ett ultraljud och det visade sig att jag hade en rejäl inflammation i knät. En kortisonspruta sattes i knät och allt kändes bra.

IMG_2142

I mars var jag och maken till Engelberg och åkte skidor. Där lyckades jag med konststycket att vrida till det andra knöt lite grann. Som tur var gick det över efter ganska kort tid.

IMG_3301

Tyvärr gjorde viss press och stress på mig att jag till slut ökade träningen för fort och jag fick ont i mitt första knä igen. Jag ville ju så gärna springa Göteborgsvarvet och genomföra Åre extreme challenge. Det var bara att göra om och att göra rätt!. Efter ett besök hos en sjukgymnast i juni fick jag ett nytt rehabprogram och en rekommendation att strunta i Åre extreme. Jag var otroligt noga med rehaben och ökade löpningen otroligt långsamt. Framåt augusti/september kände jag att jag var helt smärtfri i knät men valde att fortsätta trappa upp löpningen långsamt. Det tog mig 8 månader att bli ”bra” i knät. För mig som aldrig varit skadad var det svårt att hantera rent mentalt men en ack så viktig erfarenhet för mig, både som person och i mitt jobb som personlig tränare/löpcoach.

20141018_102727

Tävlingar
Med tanke på min knäskada så har inte träningen och tävlandet alls blivit vad jag velat under 2014. Från att ha sprungit min snabbaste mil någonsin hösten 2013 så ville jag satsa på att bli uthålligare och springa längre distanser än vad jag tidigare gjort. Jag var anmäld till Åre extreme men överlät min plats till en kompis som fick tävla med min man. Racerapport här. Otroligt ledsamt men rätt beslut. Göteborgsvarvet genomförde jag utan större krav på prestation med tanke på hur jag kunnat träna innan. Det blev också min enda tävling under 2014. Jag stod nämligen över Öppet fjäll som jag var anmäld till pga av knät. Sedan valde jag att fokusera på att öka träningen långsamt och anmälde mig inte till fler tävlingar då jag inte ville känna någon stress.

2014-05-17 12.54.51

2014-06-28 16.38.24

Målen
Ja, ingen av mina löprelaterade målsättningar lyckades jag uppnå under 2014 men några av dem tar jag med mig in i 20015. Fokuset kom att hamna på styrketräning och att bli smärtfri. Jag hade en målsättning att lyckas göra 12 strikta chins och i oktober lyckades jag, efter att ha blivit utmanad, göra 15 strikta chins. Jag är idag helt smärtfri i mitt knä så jag lyckades iallafall uppnå det. Det känns som att jag tappat ett år av tävlande men jag försöker tänka att det kommer fler år.

20141007_180101

Träningen
I och med knäskadan så tappade jag lite träningsgnistan, jag kunde inte träna som jag ville. Jag ska dock vara glad att det fanns saker som jag kunde träna men jag saknade löpningen och den högintensiva styrketräningen med inslag av hopp och kondition. Detta ledde till att jag nästan inte har träningsloggat på hela året. Jag har legat på en 3-4 pass per vecka men skulle jag gissa så ligger nog snittet vad det gäller antal träningspass lägre under 2014 än under 2013. Att följa någon utstakad och långsiktig träningsplan var inte att tala om utan jag fick lyssna på kroppen och köra utefter det. Det har dock blivit mycket styrketräning under 2014 och jag blev starkare än vad jag varit på länge. Jag har också upplevt vad styrketräningen gör för löpningen, särskilt gällande löpteknik och uthållighet. Jag märke det inte minst under Adventståget som jag sprang i slutet av november. Jag sprang då 26 km utan att känna det minsta träningsvärk efteråt trots att jag endast sprungit 13 km som längst innan (sedan maj).

2014-07-24 09.04.35

IMG_3647[1]

Spring för livet Östersund
I slutet av maj gick loppet Spring för livet Östersund av stapeln. Ett välgörenhetslopp som jag arrangerade tillsammans med en vän. Vi fick ihop över 26 000 kr till förmån för Barncancerfonden och vi var otroligt nöjda med genomförandet.

loppet

Företaget
Under våren var det full fart på mitt företag samtidigt som jag började jobba på mitt vanliga jobb efter föräldraledigheten. Jag hade online-kunder, skrev träningsprogram och körde personlig träning. Jag körde ett flertal löpkurser för företag och i höstas jag var med på Länsstyrelsen friskvårdsdag.

I maj genomförde jag en intern löpcoachutbildning med Team Nordic trail och i aug ledde jag uppvärmningen på Hara terräng.

Bilden är tagen när jag höll i en intern löputbildning för Team Nordic trail. BIlden är tagen av Hanna Eriksson
Bilden är tagen när jag höll i en intern löputbildning för Team Nordic trail. Bilden är tagen av Hanna Eriksson

20140801_170910

Jag har under året genomfört flertalet löpkurser samt startat upp löpklasser för Sportsgyms räkning. Jag har fortsatt instruera i HIIT Performance under hela året och jag har varit ledare i Team Nordic trail. Under hösten har jag varit tvungen att dra ned på mitt egna företagande då jag fick chansen att vikariera som chef på mitt vanliga jobb. Det ledde till en ganska hektisk höst och jag fick prioritera min tid och jag fick mig en tankeställare för vad som är viktigt här i livet, särskilt med tanke på att jag har småbarn hemma.

Under hösten har jag börjat att samarbeta nya samarbetspartners och jag kommer inom kort att gå ut med mer information kring lite olika projekt som jag har på gång. Det finns en hel del idéer inför 2015 och jag känner att jag under 2014 har lärt mig och kommit fram till vad jag vill syssla med i mitt företag, tankar kring min blogg/hemsida och vilken typ av samarbeten som jag vill ha.

Jag har under året tagit fram en logga och beställt företagskläder.

IMG_3674[1]

Övrigt
I maj var jag med på Workout Åre och där fick jag med mig mycket inspiration och i mitten av december gick jag utbildning till Funktionell tränare. Allt för att fylla på med ny kunskap och spinna vidare på mina tankar ang hur jag vill jobba i framtiden. En dag i höstas var jag och maken till Åre och genomförde 2 av 3 sträckor på Åre extreme challenge, paddlingen och löpningen. Allt för att förbereda oss inför 2015 års tävling:)

IMG_3816

20140914_153623

Jag har under året genomfört en kroppsscreening och sprungit maxtest. Jag har skrivit en serie inlägg om löpteknik som du hittar under kategorin ”Bli en bättre löpare”. Det har blivit en del fjällturer, jag börjar lära mig att cykla moutainbike i naturen samt att jag börjat öva på att paddla kajak.

Om jag summerar 2014 så kan jag inte säga annat än att det har varit ett bra år, även om inte träningen och tävlandet blivit vad jag tänkt och önskat mig. Nu ser jag fram emot 2015 och vad det har att erbjuda!

Gott nytt år på er!

20140920_123941

IMG_4472[1]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.