Styrkepass med fokus på flås, rörlighet och ben

Idag hade jag bestämt en träningsdate med min vän Katarina. Hon hade varit på gymmet två dagar i rad och hade träningsvärk lite varstans. Hon gav som förslag att vi skulle köra ett pass med fokus på kondition och rörlighet. Det var en annorlunda och kreativ idé tyckte jag så jag hakade på. Jag ville även få in lite ben i cirkeln och det var ok för Katarina då hon inte tränat ben den här veckan. Vi skapade en cirkel med 6 övningar och körde dessa 4 varv.

Vi började med 500 meter i roddmaskin (första varvet blev detta lite av uppvärmning). Andra stationen var explosiv step up, efter rodden såg den verkligen både på flåset och benen. Tredje stationen var overhead squat (dvs en benböj med en pinna på raka armar) och det var första stationen med fokus på rörlighet. Fjärde stationen var burpess dvs fokus på kondition och styrka. Femte stationen var det fokus på rörlighet i och med utfall med rotation av överkroppen. Sista stationen var Kettlebellsvingar dvs fokus på flås och höft/benstyrka. Efter fyra varv var vi ganska möra och glada:) Just nu mår jag så pass bra i min graviditet (3 månader nu) att jag kan träna på som jag vill så det är bara att passa på:)

Jag kan verkligen rekommendera dessa varianter av kombinationspass där man jobbar med olika fokus på olika stationer och många övningar med fokus på hög puls. Bara man har klart för sig vilket syfte passet har så är det bara att sätta sina pass och köra:)

Idag fick jag också dagens rörlighetsträning i träningspasset så det blir ingen yoga idag:)

Vi stannade sedan kvar på gymmet en stund till då Katarina hjälpte mig att filma ett gäng övningar.
20150718_140430

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *