Stugstyrketräning

Jag befinner mig fortfarande i vår fjällstuga. Som jag skrev häromdagen så har jag haft svårt att prioritera styrketräningen nu när jag befinner mig till fjälls. Jag vill helst vara ute och åka skidor i någon form. Första veckan vi var här blev det inte ett enda styrketräningspass. Planen är ju att träna tre pass styrka varje vecka. Min TRX har suttit upphängd i en balk i taket hela tiden men inte fören i fredags kväll använde jag den. Det blev ett pass likt många av de pass som jag kört på senare tid dvs ett helkroppspass men med mycket fokus på baksidan av kroppen. I söndag körde jag igen och det blev ett pass med fokus på rörlighet, magaktivering och överkropp då jag hade tunga ben efter ett tungt och blött skatepass på fjället tidigare på dagen. IMG_6764

Igår och idag har det inte varit något vidare bra väder, en massa plusgrader och regn. Igår vilade jag efter tre dagar i rad med träning. Idag på eftermiddagen körde jag återigen ett strykepass med TRX:en i stugan. TRX:en är överlägset det redskap som jag helst tar med mig på semestern. Fokus idag var ett pass för i stort sett hela kroppen. De flesta övningarna gjorde jag i TRX. Jag körde övningarna som tabataintervaller för att få lite intensitet i passet. Jag värmde upp med dynamiska rörlighetsövningar och magaktivering.

Dagens övningar var:
– Rodd i trx, varannan tabataintervall vanlig rodd och varannan hög rodd
– Armhävning/bröstpress i TRX
– Enbensknäböj (dock inte fullt djup för då kunde jag inte hålla magaktiveringen fullt ut)
– Höftlyft
– Ryggresningar
– Utfall
– Tåhävningar

Jag har sakteliga lagt in enbensövningar i min styrketräning igen efter graviditeten. Dock är det alltid magaktiveringen som styr, att jag kan hålla den när jag gör övningen. Nu börjar jag dock längta efter att att styrketräna på gym och med lite tyngre vikter. Jag har kört den mesta av min styrketräning hemma med de vikter och redskap som jag har hemma efter graviditeten. Endast några enstaka pass på gymmet och även då med lätta vikter.

Planen är att nästa vecka när jag är tillbaka i stan börja styrketräna mer på gym och med lite tyngre vikter, dock inte tyngre än att jag kan hålla magaktiveringen. Det ska bli så skoj att lägga på lite mer vikt:)

Hur styrketränar du när du är på semester?
IMG_6769

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *