Stakning

För ett tag läste jag på Idas blogg att hon paddlade paddelmaskin. Ida tävlar i multisport så jag tänkte att hon kanske kunde ge mig något bra tips på vad jag kan träna om jag inte har tillgång till någon paddelmaskin. Det jag var ute efter var bra vinterträning inför paddelmomentet på Åre Extreme challenge. Det är ju svårt att paddla ute nu och paddlingen är nog den grenen som jag behöver träna på mest. Rygg tränar jag ju minst en gång per vecka och bål flertalet gånger per vecka så det var mer själv rörelsen jag var ute efter än rena styrkeövningar. Jag fick tipset att staka i stakmaskin. Igår kväll var jag till gymmet för att träna rygg och då värmde jag upp i stakmaskinen. Stakmaskiner finns på många gym och främst kanske det är skidåkare som använder dem under icke skidsäsong. Stakning är bra för framförallt bålen, ryggen och triceps och min plan är att öka längden på stakningen varje gång för att på så sätt öka uthålligheten i just den rörelsen. 2014-03-22 18.50.50

Idag var det tänkt att vi skulle åka till fjälls men då makan är lite krasslig så stannade vi hemma. Sent på eftermiddagen, precis efter att solen spruckit fram, så åkte jag till Spikbodarna för att åka skidor. Jag hade med mig både skate- och klassiska skidor då jag inte hade koll på hur spåren såg ut. Till slut valde jag klassiskt, mest för att jag ville åka ett visst spår som jag längtat efter hela vintern men inte kunnat åka pga knät. Idag var jag själv i spåret, solen lyste och även om spåren var av varierande kvalité så var det oroligt härligt. På vissa ställen var spåren superfina…2014-03-23 17.30.22

och på andra ställen var det nästintill barmark. 2014-03-23 17.17.58Trots skiftade spårkvalité så blev det ett härligt pass där jag stakade mig runt 10 km. Det har aldrig hänt förut, jag har alltid varit svag i stakningen men idag kände jag mig stark! Förbättrad teknik och starkare bål/rygg har verkligen gett resultat! 2014-03-23 17.30.43

2 reaktion på “Stakning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *