Stabilitetsträning

Jag har den senaste tiden snöat in på det här med stabilitetsträning. Stabilitet vad det gäller bålen har jag så gott som alltid jobbat med. Nu tänker jag även på stabilitet i bland annat knä, höft och axlar. Stabilitet i knä och höft är något som jag har jobbat mycket med just i år. Övningar såsom klockan, draken, höftlyft och höftsänkningar, utfall på bosuboll är några övningar som jag brukar köra. Jag satsar på ett pass tung helkroppsstyrka varje vecka nu och jag kompletterar gärna det med ett lättare pass med fokus på bland annat stabilitet. Häromdagen blev mitt lättare pass ett styrkepass i TRX. I TRX:en blir det mycket stabilitetsträning då övningarna blir väldigt instabila, samma sak om man nyttjar en pilatesboll. Allt detta är gammal skåpmat men det tåls att påminna sig själv om det ibland så att man inte alltid kör hårt och tungt. Varierad och komplett träning är den bästa träningen:) Jag har precis beställt hem boken Total stabilitetsträning för lite mer inspiration!

Tränar du på din stabilitet?

total_stabilitetstraning_for_presationsutveckling-elphinston_joanne-27349432-2280032110-frntl

2 thoughts on “Stabilitetsträning

  • december 4, 2014 at 6:11 e m
    Permalink

    Har börjat med det nu efter problem med hopparknä. Skriv gärna mer om detta ämne. /AK

    Reply
    • december 8, 2014 at 9:02 e m
      Permalink

      tack för tipset och hoppas att ditt knä blir bra. Hopparknä kan vara segdraget:(

      Reply

Lämna ett svar till Anna-Karin Ivarsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.