Snabbdistans

Dagens träningspass bestod av ett snabbdistanspass så därför väljer jag att skriva om just snabbdistans idag. Syftet med snabbdistans är att man ska träna i ett tempo kring sin tävlingshastighet eller strax över. Tanken är att man ska förbättra sin förmåga att springa i den hastighet som man vill hålla på tävling. Det är ett tungt och jobbigt pass. Pulsen bör vara ca 65-80% av maxpuls.

Längden på passet ska vara ca 60-80% av den tänkta tävlingshastigheten, exkluderat uppvärmning och nedvarvning. Uppvärmningen bör vara ca 10-15 min. Glöm inte heller att jogga ned i varje fall i 10 minuter.

Mitt mål är ju att springa milen under 45 min i år så mina snabbdistanspass ska vara kring 6-8 km. Just nu är planen att springa ett snabbdistanspass varannan vecka och varje gång ska jag försöka öka längden på just snabbdistansdelen. Första gången var den 4 km, förra gången gick jag ned till 3 km för att orka hålla hastigheten. Idag satsade jag på att klara 5 km.

Jag värmde upp i 1,5 km, i ett ganska lugnt tempo. Benen kändes tunga så känslan i magen var inte den bästa. Efter två st stegringslopp drog jag iväg på den första kilometern. Det kändes lätt och den första kilometern gick på 4:26. Andra kilometern var fortfarande lätt och gick på 4:31. På kilometer nummer 3 så började det kännas i benen och den gick på 4:36. Kilometer fyra gick på 4:31 och var relativ tung och sista kilometern gick på 4:27 och då fick jag kämpa för att hålla farten. Med tunga men nöjda ben joggade jag sedan hem. Jag känner mig nöjd med passet och tror definitivt att jag kan klara mitt mål, milen under 45 min:)

Det var det om snabbdistans. Frågor?DSC_0376

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.