Snabbdistans och återhämtningspass

Igår var det dags för veckans första ”snabbpass”. Solen sken och de yttre förutsättningarna var perfekta. Planen var 10 km i min tänkta tävlingsfart på Göteborgsvarvet. Jag värmde upp i 2 km, körde lite löpskolning och sedan satte jag iväg. Första kilometern gick i 4:45 fart, andra i 4:53 fart och sedan höll det på så där. Den långsammaste kilometern gick i 5-fart. De flesta kilometrarna gick i 4:57 och det kändes relativt bra. Totalt gick mina första 12 km på 60 min vilket innebär 5 min per km så det känner jag mig nöjd med. Det kändes otroligt bättre än väntat även om det var lite trötta ben i slutet. Jag joggade sedan ned i 1,5 km så passet landade på 13,5 km totalt igår.

Med tanke på gårdagens relativt tuffa pass så tänkt jag att jag skulle ta en lättare återhämtningsjogg idag i syfte att påskynda återhämtningen. Benen kändes dock lätta och jag fick försöka hålla igen farten för att passet skulle ha sitt syfte dvs lagom cirkulation. Det var en grym känsla, kanske har de senaste veckornas fyra löppass per vecka gett resultat? Det känns bättre och bättre hela tiden nu. Jag har dock lite hårda vader så dagens pass avslutades med en stund på foamrollern samt en hel del rörlighetsträning för rumpa och lår. Perfekt även det för återhämtningen:)
20150422_211728

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *