SMARTA målsättningar

2014 närmar sig med stormsteg. Många har säkert redan börjat att planera inför 2014 års träning och satt upp målsätningar för det kommande året. Andra kanske börjar fundera på eventuella nyårslöften som t ex att komma igång och träna. När man ska ta fram målsättningar finns det en bra minnesramsa att ta hjälp av för att få fram ett så konkret och tydligt mål som möjligt. Minnesramsan är SMART(A) och det står för att målet ska vara:

S- specifikt (vad)
M- mätbart (i t ex tid eller antal)
A- attraktivt (varför vill jag uppnå detta)
R- realistiskt (kan jag uppnå detta)
T- tidsbestämt (när ska det vara uppnått)
A-accepterat (av vänner och familj, det är då lättare att få stöd och förståelse för all tid man lägger ned på sin träning)

Med ett mål enligt SMART-metoden så är det lättare att ta fram ett träningsupplägg samt att man lätt senare kan se om man klarat sin målsättning.

Mina inplanerade lopp för 2014 är:
– Göteborgsvarvet
– Ev  spring en mil ,vinn en bil
– Hagföfs Åre extreme challenge
– Jämtlands triangeln unplugged
– Öppet fjäll
– Ev bergslopp i Italien

Det jag nu håller på att fundera på är vad jag vill prestera på respektive lopp samt vilka lopp som ska vara mina huvudmålsättningar, jag håller på att ta fram SMARTA-mål:) Min träningsplanering för 2014 kommer sedan att bygga på vad jag vill uppnå. Jag återkommer med resultatet:)

Vad är ditt mål inför 2014?_DSC2449

2 reaktion på “SMARTA målsättningar

  1. Pingback: Olika sorts målsättningar | Träna med Glädje

  2. Pingback: Träningsupplägg och periodisering av träning | Träna med Glädje

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *