Screening

Igår var jag till Thomas som jobbar som personlig tränare på Sportsgym här i Östersund. Jag gick dit för att göra en screening av min kropp för att upptäcka eventuella obalanser i kroppen. Det är alltid nyttigt att ha någon annan son tittar på ens kropp även om man alltid har en egen uppfattning. Den behöver ju dock inte stämma:) Screeningen tog ca 75 min och jag fick göra en massa olika rörelser och tester där Thomas kollade min hållning, liksidighet, rörelseförmåga och styrka. Detta är på intet sätt något sätt att kolla sin maxstyrka utan mer funktionen i kroppen.

Vad blev resultatet då? Jo jag har en funktionell kropp. Jag är generellt stark i kroppen. Självklart har jag några saker att jobba på men det positiva i det är att mina svagheter var i balans, dvs likadana på båda sidor av kroppen. Det jag ska försöka jobba med är:
– rörelseträning för hela baksidan av kroppen (ingen skräll direkt:)
– Rörelseträning för höftböjare (jag var bland annat lite väl svank vilket skulle kunna bero på höftböjaren)
– påverka fascian (bindvävshinnan) runt sätesmuskulature. För tillfället är det för trångt muskeln så den kan inte jobba som den ska.
– stärka tensorn (dvs en muskel som sitter på utsidan av benet) samt påverka fascian även där.

I övrigt fick jag inga begränsningar i övningar eller liknande. Jag har upplevt att jag har haft svårt att få kontakt med rumpan och det skulle mycket väl kunna bero på för trång fascia. När Thomas gjorde vissa tester på mig igår gick det verkligen inte att spänna rätt muskler fast jag visste vilka jag skulle nyttja. När han sedan ruggade sätet lite så fick jag kontakt med muskeln. Efter lite stretch där fascian drar ihop sig igen, ingen kontakt. Det kändes helt galet och ofattbart men vi testade det flera gånger. Min uppgift är således att rugga fascian lite så att muskeln får större plats:) Jag rekommenderar verkligen att gå och göra en screening, på så sätt kan man prehaba och träna rätt istället för att sedan behöva rehaba när/om man blir skadad:) 35_500
Bilden visar muskeln Tensor Fascia latae, den som jag ska jobba lite med framöver:)

En reaktion på “Screening

  1. Pingback: Summering 2014 | Träna med Glädje

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *