Radio, myggbett och sommarlov

Igår morse var det dags för radiosändning nummer två. Temat för dagen var motivation och hur man faktiskt gör rent praktiskt om man vill börja springa. Mina tips kring motivation var att:
1. Man måste bestämma sig och verkligen vilja börja träna
2. Sätta upp en lagom högt ställd målsättning samt en tidsplan för när det ska vara genomfört. Även delmål längs vägen för att stämma av ibland.

Hur gör man då rent praktiskt:
1.  Man måste prioritera, att säga att man inte hinner håller inte, då har man inte prioriterat träningen, man kan te x kapa en timme i soffan varje dag och nyttja den till något annat.
2. Har man inte sprungit innan så bör man börja med att varva löpning med gång, kanske värma upp med en rask promenad och sedan springa någon minut för att sedan gå några minuter. För varje gång ökar man på löptiden något och kanske kortar promenadtiden. På detta sättet ökar man sin förmåga att springa längre och längre.
3. När man har byggt upp sin uthållighet så att man kan springa 30-60 min, först då bör man börja med några högintensiva pass. Anledningen till detta är att muskler och muskelfästen måste hinna med. De centrala effekterna av löpning (t ex hjärta/blodomlopp/lungor) känner du av snabbare än de lokala (det som händer kring musklerna) så därför ska du inte skynda på för snabbt. På det här sättet minskar man risken för skador.

Jag kände mig lite flummig den här gången och fick inte fram allt som jag ville, bara att vara lite mer kortfattad nästa gång. Learning by doing:)

På kvällen var det dags för löpkurs med radions idrottsförening. Dagens pass fokuserade på löpskolning, löpteknik uppför och utför. Deltagarna var jätteduktiga och det syntes att de hade övat sedan sist. I slutet av passet fick de svettas rejält då vi körde backintervaller samt ett avslutande styrkepass. Det enda som störde oss var myggen, jag har fått en massa myggbett som kliade som jag vet inte vad i natt….. ogillar mygg!

Deltagarna kändes nöjda trots mygginvasion och några av dem hade faktiskt rekommenderat mig vidare till andra. Det känns ju väldigt roligt:) Johanna från radioprogrammet på morgonen var med på kursen och hon sa att folk hade ringt till radion och tyckt att även det var bra, grymt skoj!

Nu blir det lite sommarlov för min del. För tillfället har jag inga nya åtaganden fören i slutet av augusti då det bland annat blir en ny löpkurs med gymmet som det ser ut. Då börjar jag även hålla pass på gymmet igen. Mina online-klienter har jag ju dock kvar hela sommaren samt att jag ska köra några gratis utomhuspass. Håll ögonen öppna här på bloggen. Det första blir på fredag kl 17:00 ute vid Hara Ångbåtsbrygga. Alla är välkomna och kan vara med på sin nivå. Det blir en variant av cirkelträning utomhus med fokus på styrka men även med vissa konditionsinslag. Bara att komma om ni vill, ingen föranmälan krävs!

Jag känner att lite sommarlov behövs (det har varit en intensiv period de senaste veckorna), men bara på en lagom nivå, annars kanske det börjar klia i fingrarna:)

Resten av den här dagen bjuder på lite företagsfix såsom bokföring och hemsidejobb samt träning i form av löpning alternativt ett bålpass.

Vi hörs!
löphruppNågra av deltagarna ur måndagens löpkurs!myggbettNågra av myggbetten…..

En reaktion på “Radio, myggbett och sommarlov

  1. Vad bra det blev med de nya bilderna på bloggen 🙂
    Skönt med lite semester även om du kommer att ha lite fix och trix i alla fall. Hoppas du får sol oxå!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *