Raderad data och träningsdagbok.

Jag är ganska slarvig med att uppdatera min träningsdagsbok. Det brukar gå några veckor mellan varje gång. Jag springer nästan alltid med GPS-klocka och sparar all info där. Jag är otroligt dålig på att tömma klockan. Det har jag fått lida för nu….. Häromdagen när jag satte mig och skulle logga min träning för de senaste ca 6-8 veckorna så upptäckte jag att det inte fanns några träningspass lagrade i min klocka. Först trodde jag att jag såg fel…. Men sen kom jag på att Lilleman samt och pillade på klockan för några dagar sedan. Han måste ha lyckats radera alla min träningspass för 2013! Ganska bra fjort för att vara 10 månader…

Som tur var var det ju ”bara” de senaste 8 veckorna som är helt borta, det tråkiga är dock att där fanns alla mina tider inför uppladdningen av Hässelbyloppet. Det hade varit skoj att ha dem kvar om en till sådan satsning kommer. Jag har dock en ganska bra uppfattning ang vilka tider jag har på olika distanser och intervaller. Tillsammans med bloggen får det bli tillräcklig med info att fylla i träningsdagboken med…. Jag får se detta som en läxa och tömma klockan oftare, lessions learned!

Varför ska man då föra träningsdagbok? Jag tycker att det är suveränt att ha om man har satsat mot något speciellt och sedan vill analysera upplägget efteråt. Det är även ett bra sätt att se hur ofta man faktiskt tränar, ibland har man en bild av att man tränar oftare än vad man faktiskt gör. Man får en överblick över sin träning så man kan se att man tränat varierat. Känner man sig orkeslös kan man även gå tillbaka i sin träningsdagbok och kanske inse att man har tränat för mycket och behöver vila. På många träningsdagböcker på nätet kan man ha ”vänner” och se hur de har tränat vilket kan vara en sporre eller stressande beroende på hur man är som person. Jag brukar nyttja den funktionen med några av mina kunder, då kan jag se hur träningen går för dem. På vissa träningsdagböcker man man fylla i sin planerade träning innan så att man har ett upplägg för tex veckan nedskrivet och sedan bara genomföra, skriva hur det kändes samt bocka av. Så det finns alltså flertalet anledningar till att ha en träningsdagbok, antingen på nätet eller i en vanlig anteckningsbok.

Jag har loggat min träning sedan 2006, först i anteckningsbok och sedan på nätet. Först använde jag jogg.se, skid.se och cykla.se. Jag insåg då att jag ville samla allt på samma ställe och då öppnade jag ett konto på funbeat.se. Nu några år senare använder jag fortfarande funbeat men det finns flertalet andra träningsdagböcker på nätet, till exempel shapelink.se.

Vad använder du för träningsdagbok?Funbeat.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.