Power 1000

Gårdagens träningspass var något som jag kallar för Power 1000. Jag hittade konceptet i en träningstidning för många år sedan. Det innebär att jag kör 100 repetitioner av 10 olika övningar. Jag kör en övning i taget och på så kort tid som möjligt innan jag byter till nästa. Oftast är det övningar med kroppen som belastning vilket gör att det är perfekt att köra detta hemma. Jag använde endast att gummiband igår. Jag värmde upp med 10 min på pappas crosstrainer innan jag körde igång.

Övningarna jag körde var: benböj, höftlyft, rodd, dips, tåhävningar, bicepscurl, drag mot hakan, ryggresningar, armhävningar och övningar för bäckenbotten och nedre magmuskulaturen.

Armhävningarna gjorde jag dock endast 50 av då jag känner att jag behöver återhämta magen/bålen lite till innan jag pressar den för mycket. Man spänner ju bålen en del när man gör armhävningar och mina magmuskler har inte riktigt gått ihop ännu efter förlossningen så jag vill ta det lite lugnt.

Tanken med Power 1000 är att man ska klocka hur lång tid det tar att göra alla dessa repetitioner på alla 10 övningarna och sedan ska man försöka slå den tiden nästa gång. Det förutsätter dock att man kör samma övningar. Jag tycker att det är ett roligt och ganska utmanande pass och man kan ju välja vilka övningar man vill. Testa vet jag:)

Idag har det varit träningsvila och dagen har spenderats med diverse shopping. Inte helt fel det heller:)

gummiband

Jag använde igår detta träningsredskap, Casall Exetube. Casall Exetube finns med olika motstånd och det är färgen på själva bandet som visar vilket motstånd bandet har. Svart står för hårt motstånd. Bandet kostar ca 199 kr och jag tror att jag köpte mitt på Stadium.

2 reaktion på “Power 1000

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *