Parintervaller

Dags för veckans intervallträning. Lite sent men nu är det dags. Det är dags att ta med sin vän, pappa, syster eller parter ut i spåret. Jag tänker mig parintervaller. Jag och min man körde detta förra våren då vi sprang med barnvagn. Det hela går ut på att man hittar en slinga som är ca 1000-2000 km eller hur långa man nu vill ha den. En rundslinga så att man kan springa från båda hållen och mötas på mitten är att föredra. Jag och min man sprang runt Lillsjön som är ca 2,5 km.

Efter den traditionsenliga uppvärmningen på ca 15 min inkl pulshöjande inslag så börjar den ena springa lugnt åt ena hållet och den andra springer sin första intervall åt andra hållet. När ni möts så byter ni, den som sprang intervallen saktar ned och den andra ökar farten tills ni möts igen. Då byter ni. Bestäm hur länge ni ska hålla på innan och sluta när tiden har gått oavsett hur många intervaller det blev eller om någon av fick springa en extra.

Detta är superskoj och perfekt att göra med sin partner utan att hamna i bråk:) Båda kan springa i sin takt utan att bli stressad av den andra, den som är snabbare får springa en längre intervall, alla blir nöjda liksom:)

Avsluta med att jogga ned 10 min. Kanske blir detta er fredagsdate med någon? Lycka till!IMG_9901

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.