Norska fyror

Igår lämnade vi Luleå och åkte via Piteå havsbad till makens släktingar i Hörnäs, dvs skogarna utanför Umeå. Vi landade in här igår kväll. Imorse började dagen på bästa sätt. Strax efter frukost drog jag och maken ut på en gemensam löptur. Lilleman sov sin förmiddagslur och släktingarna hade barnjouren ifall Lilleman skulle vakna. Maken tog med sig släktingarnas ena hund som sällskap. Jag skulle springa intervaller och han tänkte ta ett lättare distanspass.

Jag bestämde mig för att köra ett pass som kallas för norska fyror. Varför det kallas så vet jag inte. Jag värmde upp i 15 min, de sista fem minuterna ökade jag successivt farten och avslutade med två stegringslopp. Sedan var det dags för de norska fyrorna dvs 4 st 4-minutersintervaller. Egentligen rekommenderar man att man ska springa med pulsband och vila så pass länge så att pulsen kommer ned i en viss nivå mellan intervallerna men då jag har lämnat pulsbandet hemma och min GPS-klocka inte var laddad så blev det till att köra på tid. Jag bestämde mig för att vila 3 minuter mellan varje intervall.

Första intervallen kändes tung och gick på relativt plant underlag, lite svagt utför. Andra intervallen kändes lättare, den gick dock utför. I och med att jag skulle springa samma sträcka tillbaka så insåg jag tidigt att de två sista intervallerna skulle ganska mycket uppför. På tredje intervallen som var uppför nästan hela tiden stumnade benen lite grann. Den fjärde och sista som   började uppför men blev flack mot slutet kändes helt ok.

Det var flåsigt och varmt men i och med att jag aldrig sprungit det här passet innan så visste jag inte hur hårt jag skulle våga gå ut. Hade jag haft ett pulsband hade jag kunnat gå på rekommenderat pulsslag som för visso inte alls behöver stämma med dagsformen men då hade jag haft ett utgångsläge iallafall. Nu gick jag endast på känsla vilket i och för sig inte är helt fel det heller. Dock så tror jag att jag hade kunnat att gå ut lite hårdare på de två första intervallerna men det blev ett bra och jobbigt pass ändå. Jag behöver den här typen av träning om jag ska klara mitt mål, att springa milen under 45 min.

Dagen i övrigt har jag spenderat utomhus, solat, plockat hallon samt varit och grillat vid en älv. I Luleå var vi ute och plockade blåbär en dag så nu har jag både hallon och blåbär med mig i packningen. Perfekt att ha när jag ska göra smoothies:)

Nu sover Lilleman sedan en stund tillbaka och maken är ute och fiskar. Det bådar gott för en tidig kväll för min del, behöver återta lite sömn samt att jag nog ska lägga mig och läsa en stund. Det var inte igår som det hände:)

Imorgon fortsätter roadtrip Sweden 2013, då åker vi vidare söderut!20130801_20001420130802_10171720130802_19561420130802_184350

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *