Naprapatbesök

Nu är jag åter hemma i Östersund. Gårdagen bestod av packning och bilkörning. Jag hade inte planerat att träna då jag visste att jag inte skulle hinna med det. I lördags hade jag dock tänkt att träna men när jag vaknade på lördagsmorgonen så kände jag mig tjock i halsen. Därför blev det ofrivillig vila i lördags. Många av mina vänner som jag träffade när jag var hos mina föräldrar var förkylda.

Idag hade jag ett besök hos naprapaten inplanerat och sist jag var hos naprapaten så fick jag inte träna den dagen så jag gissade att det skulle bli samma sak idag. Därför hade jag inte planerat in någon träning idag heller och det var nog lika bra, halsen känns fortfarande tjock och jag känner mig lite hängig.

Anledningen till att jag går till en naprapat är att under senare delen av graviditeten så fick jag ont i ryggen. På höger sida, mellan skulderbladet och ryggraden. Då gjorde det ont om jag satt ned men om jag rörde på mig och framför allt när jag tränade så kände jag ingenting. Tyvärr så sammanföll detta med en utbildning då jag satt mycket vilket gjorde att jag hade mycket ont i ryggen. Till slut lessnade jag på det och gick till en naprapat i Växjö där jag var på utbildning.

Den naprapaten sa att jag hade ”problem” med diskarna. Han gav mig några övningar som han tyckte att jag skulle göra samt två stretchövningar. Han sa även att jag borde kolla upp det mera efter graviditeten. Jag körde på med hans övningar och efter någon vecka försvann det onda. Om det var på grund av övningarna eller på grund av att barnet lade sig annorlunda i magen vet jag inte, men skönt var det iallafall.

För någon vecka sedan fick jag ont på samma ställe i ryggen igen. Det kändes dock lite annorlunda plus att det inte spelade någon roll om jag satt, stod eller låg ned. Det gjorde ont hela tiden. Inte ens träning gjorde att det kändes bättre så för 1,5 vecka sedan så bokade jag tid hos Jemtkliniken i Östersund. Den naprapaten som jag var till då trodde inte att det onda hade med diskarna att göra. Hon sa att det var muskulärt och att jag var spänd i muskeln mellan skulderbladen på höger sida. Hon mjukade upp muskeln med hjälp av nålar samt att hon knäckte till mig i bröstryggen. Efter det kändes det bättre.

Idag var jag dit på återbesök. Jag blev även denna gång uppmjukad i muskeln dock med hjälp av massage samt att de rätade till min bröstrygg. Naprapaten sa att det gick så lätt att räta till min bröstrygg nu så vi bokade inte in några fler besök.

Jag är oerhört glad att det inte verkar var något ”problem” med mina diskar då det kan ta lång till att rehabilitera. Jag tränar ofta baksida axel och rygg just för att inte få problem med axlar och rygg så jag vet inte vad denna smärta beror på och jag fick inte något klart svar av naprapaten heller. Hon sa att man vet inte vad som kommer först, låsningen i bröstryggen eller den spända muskeln, det ena kan dock ge det andra.

Hon påpekade att jag ska tänka på att variera hur jag bär barnet samt vilken sida som jag står på när jag lägger ned honom i spjälsängen för att undvika ensidig belastning.

Man arbetar ofta med händerna framför kroppen och på så sätt aktiverar man framsidan mer baksidan vilket gör att många får problem med just nacke och axlar. Det gör att det är viktigt att prioritera att träna baksidan, kanske lite mer än framsidan. Det är även viktigt att stretcha framsidan och det kan jag verkligen bli bättre på. Jag hoppas att smärtan inte kommer tillbaka för jag är inte och tycker inte heller om att ha int i kroppen:)

Imorgon ska jag köra mitt första pass som instruktör efter graviditeten. Klockan 17:00 på Sportsgym Fyrvalla blir det X-fit, varmt välkomna dit!

header3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *