Naprapatbesök

I tisdags var jag till en naprapat för att kolla upp mitt högra knä som ömmar lite grann. Inte när jag springer utan dagen efter känns det som ett ömt blåmärke på insidan av knät. Naprapaten uteslöt menisk och korsband, han trodde att det var en överbelastning orsakat av att jag tydligen har dålig kontakt med min rumpa:) Detta kom han fram till genom att vrida på knät i olika vinklar och jag fick göra tester för att se om rumpan kopplades in vid vissa övningar. Vi pratade även kring att jag har haft känningar i ljumskarna när jag springer långpass samt att jag berättade att jag sprungit mycket med barnvagn de senaste månaderna och att jag då ”sitter” när jag springer. Jag berättade även att jag fick barn för ett år sedan.

Varför är det intressant i det här sammanganet då? Jo, när man är gravid flyttar man fram tyngdpunkten, rumpan kollas ”ur” och det är baksida år som får jobba. När man sedan har fött barnet så måste man hitta kontakten med rumpan igen och det verkar inte jag ha gjort ordentligt. Det har lett till att jag springer mer med baksida lår samt att ljumskarna får hjälpa till när jag blir trött. Andra muskler får ta över för att hjälpa till. Jag orkar inte driva med höften och blir då lite sittandes. Att man jobbar med baksida lår istället för med rumpan när man springer sittandes, pratade vi om på löpcoachutbildning och det är inte bra för löpekonomin.

Naprapaten satt nålar på insidan av mitt knä (som han skruvade på lite då och då) samt att han ”hackade” med nålar kring den ömma punkten för att ”lätta” upp lite som han uttryckte det.

Jag fick med mig några övningar som jag ska göra för att hitta kontakten med rumpan igen och även några för den innersta kärnan i bålen. Det här med att tyngdpunkten flyttas vid graviditet och att man måste hitta kontakten med rumpan igen visste jag ju egentligen, jag har nog tränat för tungt och andra muskler har tagit över vilket har lett till att jag inte hittat kontakten igen efter graviditeten. Jag har aldrig haft dessa problem innan men det är bara att göra om och göra rätt, backa tillbaka, träna lätt och fokusera på att hitta kontakten:)

Jag köper resonemanget kring detta och hoppas på att vi har hittat orsaken till problemet. Jag ger det en chans i alla fall!IMG_2142

 

5 reaktion på “Naprapatbesök

  1. Haha!
    Har just varit till sjukgymnast…(började för flera år sen pga ont i knä… Blev bättre men sen drygt 1,5 år har jag gått pga ryggont…. ) Mitt fokus ska nu vara att aktivera rumpan….istället för rygg, lår mm….Men hallå!! Det är ju jättesvårt!! Kan inte göra ett utfall utan att tokspänna låret (och ryggslutet)…som ska vara avslappnat för att rumpan ska aktiveras…. hur i hela friden ska jag lyckas lära mig det?! Jag är ju gammal! 🙂 Nåja, man har väl inget val om man vill fortsätta träna…. 🙁
    Lycka till!

    • Du för börja lätt och verkligen fokusera på att nyttja rumpan, inte helt lätt om man som du gärna vill träna hårt:) Lycka till till dig med:)

  2. Pingback: Summering 2014 | Träna med Glädje

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *