Mysigt i mörkret

Igår kväll var jag ledare för Team Nordic trail. Jag ledde medelgruppen och temat var korta intervaller. Vi samlades i ett kallt Spikbodarna och vi gav oss iväg nästan omedelbart. Jag satsade på nästan 15 min lätt uppvärmning för att komma igång lite grann. Jag följde upp det med dynamisk rörlighet, löpskolningsövningar och stegringslopp. Efter ca 20-25 min var vi varma, flåsiga och redo att springa korta intervaller. Planen jag hade lagt upp var 5×60 sekunder (30 sek vila), 5×45 sek (30 sek vila), 5×30 sekunder (15 sek vila) och 5×15 sek (15 sek vila) och den höll vi. Vi blev lite blöta och geggiga då isen på vattenpölarna brast under våra fötter men det gjorde bara det hela lite roligare. Intervalldelen tog totalt ca 20 min. Syftet med intervallupplägget var att öva på att växla upp farten vartefter intervallerna blev kortare samtidigt som vilan blev kortare. Intervaller är det bästa sättet att öka sin syreupptagningsförmåga.

Alla deltagare slet på utifrån sina förutsättningar och alla var nog rejält trötta när vi till slut joggade hemöver i ca 10 min. I med att kylan nått oss och snön som kommit på dagen låg kvar, var det otroligt mysigt att springa i mörkret med pannlampa. Snön lös verkligen den annars så mörka skogen. Det var nästan lite julkänsla över det hela:) Efter passet var det härligt att komma in i värmen och koma ihop framför TV:n. Ja, efter lite renoveringsjobb i hallen:)20141105_195330

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *