Musslan

Igår innan det var dags för kvällsjobb passerade jag förbi gymmet. Jag tänkte att jag skulle köra igenom programmet från naprapaten. Programmet innehåller en del övningar som jag redan kör men nu ska jag verkligen fokusera på att hitta muskelkontakten. Pogrammet innehåller bland annat front böj, utfallssteg bakåt på bosöboll, draken och höftlyft. Det innehåller även en övning som heter musslan som jag tänkte att jag skulle slå ett slag för.

Lägg dig på sidan med både knän och höft i vinkel. Sätt ihop fötterna. Vinkla sedan upp det övre benet med hjälp av rumpan och fortsätt hålla ihop fötterna. Stanna innan höften börjar rotera uppåt och håll en kort stund i det övre läget. Återgå sedan till utgångspositionen. Övningen ska göras lugnt och försiktigt och då känner jag verkligen kontakten med rumpan. Perfekt övning att göra hemma då man inte behöver någon utrustning.

Bilden visar det övre läget i övningen och bilden ser ju lite komisk ut, det ser mer ut som pose:)IMG_2148

4 reaktion på “Musslan

  1. Prova att rotera fram höften så att du ligger lite framåtlutad innan du sätter igång. Att det övre knät ligger 5 cm längre fram än den undre och att höften tippar över. Då blir effekten av övningen ännu bättre och mycket, mycket svårare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *