Mot ett starkare jag

Det har nu gått 9 dagar sedan vår yngsta familjemedlem ”Lillsparven” kom till världen. Lillsparven kommer utav att han är liten och smal som en liten fågel. 9 dagar där man hade kunnat tro att vår tillvaro borde ha varit otroligt intensiv. Det har faktiskt varit raka motsatsen. Lillsparven sover nästintill dygnet runt, har vi tur är han vaken 30 min totalt på 24 timmar. Maken har tagit ut sina 10 första föräldradagar och Lilleman är hemma från förskolan. Vi lever livets ljuva dagar i otroligt lugn takt. Det är verkligen inte så vi är vana att ha det, här hemma brukar det vara full fart med jobb, företag och egen träning som ska pusslas ihop med familjelivet. Vi försöker dock njuta av lugnet och tänka på hur lyxigt vi har det. Dagarna går och vi försöker att inte ha mer än ett projekt om dagen.

Vad det gäller träningen så har jag så sakteliga kommit igång med både knipövningar för bäckenbotten och aktiveringsövningar för de inre magmusklerna. Vägen mot mitt starkaste jag har börjat. Det är nu jag ska ta chansen och göra saker rätt från början och bygga från grunden. Jag ska bli stark inifrån och ut. Jag tar med mig erfarenheterna efter förra graviditeten (då jag genade lite i kurvorna och det slutade med att jag blev skadad) och mixar ihop med kunskap från bland annat Mammamageutbildningen. Efter förra graviditeten började jag springa långt innan jag byggt upp grundstyrkan i framförallt bål och säte vilket ledde till att jag inte orkade springa med bra löpteknik, jag ”satt” lite när jag sprang vilket ledde till en överansträngning och inflammation i ena knät. Nu ska jag bygga styrka först, med början i bål och bäckenbotten. Sen ska jag bygga vidare utifrån det:)

Otroligt nog så känner jag mig starkare nu i både bäckenbotten och i bålen än vad jag gjorde efter första graviditeten. Det känns som en bra start. Jag är helt övertygad om att det beror på att jag jobbat mycket det under i princip hela graviditeten. Jag kommer att skriva ett sammanfattade inlägg om min träning under min graviditet framöver.

Knipövningar, aktiveringsövningar och promenader, så ser min träning ut just nu såhär veckan efter kejsarsnittet. Sen är det bara att bygga vidare på det. Vägen mot mitt starkaste jag har börjat:)20160115_140240 Bild från dagens promenad i minus 24 grader

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *