Mina träningsmålsättningar 2016

2016 är här och då borde det vara på sin plats att jag delger er mina målsättningar inför 2016. Jag tycker om att sätta upp mål och sedan troget jobba mot att uppfylla målen. Jag tycker att det ger mig större motivation till att träna än att ”bara” träna för att må bra. Inget fel i det om det är just det som är ens målsättning men ofta brukar någon form av målsättning göra träningen både roligare och mer strukturerad. Träningspassen och uppläggen får ett syfte på ett annat sätt. För ca 2 år sedan skrev jag följande inlägg om målsättningar och hur man bör tänka när man sätter upp ett mål. Oftast har mina målsättningar varit mätbara och prestationsinriktade. T ex under 2013 då ett av målen var att springa 10 km under 45 min, under 2014 var ett mål att klara 15 chins eller som 2015 då ett av målen var att springa Göteborgsvarvet under 1:45. Jag är helt klart en prestationsmänniska. Risken för en sådan som mig är att fokus på målet kanske blir för stort, att jag missar att lyssna på kroppen.

Det har jag haft i åtanke när jag har satt upp mina träningsmål för 2016. 2013 när jag fick mitt första barn sprang jag en halvmarathon efter ca 4 månader och samma år satsade jag på att bli snabb på milen. Att ha dessa mål gjorde att jag stressade lite grann i min träning efter graviditeten. Med det i bakhuvudet så har jag inte anmält mig till några tävlingar i år. Kanske kommer jag att ställa upp i någon tävling, kanske inte. Det får visa sig efter hand.

Min målsättning i år är att bygga en stark och uthållig kropp, inifrån och ut. En kropp som ska hålla för långa löppass, för tung styrketräning och allt annat som jag vill göra. Min knäskada (inflammation) som jag hade under större delen av 2014 är något som jag inte vill uppleva igen. Att bygga en stark kropp för mig innebär att jag inledningsvis fokuserar på att bli stark i bål, bäckenbotten och sätesmuskler och att jag jobbar på rörligheten i baksidan av kroppen. Där är mina svagheter just nu. Därefter vill jag bygga en stark och smidig löparkropp som klarar av att springa länge. OM jag känner att jag tränat upp mig tillräckligt så kanske det blir någon tävling under året men just nu satsar jag bara på att bygga upp kroppen efter graviditeterna. Utan stress:) Jag hoppas dock på några sköna löparturer i fjällen i sommar, gärna någon som sträcker sig över flera dagar:) 2016 blir vägen mot mitt starkaste jag, året då jag ska fokusera på att stärka mina svaga länkar:) Det känns nästan lite läskigt att inte ha ett konkret prestationsmål, läskigt men utmanande:)

Vad är dina målsättningar under 2016? Berätta!20150902_DSC2174_1

2 reaktion på “Mina träningsmålsättningar 2016

  1. Jag jobbar vidare med att bli bigger, faster, stronger och putsa tider på löpning och rodd samt att bli en bättre skidåkare. Det tycks räcka som motivation för att alltid se fram emot att träna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *