Mina målsättningar och min nuvarande grundplan

Mina tankar, målsättningar och planer inför 2015 börjar landa på plats. Jag har några prestationsmål, några genomförandemål och några träningsrelaterade saker som jag vill göra. Mina prestationsmål 2015 är att jag vill sätta nya personliga rekord på halvmarathon samt på 10 km. Jag siktar främst på Göteborgsvarvet och på ett lokalt lopp som heter Spring en mil vinn en bil. Tyvärr ligger de loppen efter veckorna (i slutet av maj) efter varandra så förutsättningarna är inte de bästa men jag börjar med dem. Mina genomförandemål är att jag vill genomföra Åre extreme challenge samt att jag är anmäld till Axa fjällmarathon. Till det lägger jag att jag vill och behöver bli rörligare, framförallt i baksidan av kroppen.

Utöver det vill jag åka på en träningsresa och den är redan bokad. I början av maj åker jag och en kompis med Springtime till Portugal. Det ska bli grymt skoj:) Jag vill också springa Jämtlandsleden, från Ramundberget till Storulvån, ca 6 mil. Ja, det är det som står på agendan hittills 2015. Det kanske tillkommer saker efter hand eller så blir det som i år, att ingenting blir som det var tänkt. I år har jag dragits med en inflammation i ett knä vilket lett till att alla mina löprelaterade målsättningar har ställts in. Jag har verkligen lärt mig att allt kanske inte blir som man tänkt sig och blivit mer ödmjuk inför det faktumet!

Min grundplan just nu vad det gäller löpningen är att jag satsar på att bygga en bra grund med lätta distanspass, backpass och långpass. Jag prioriterar löpningen just nu eftersom jag tappat mycket löpning under året. Det är egentligen nu (under grundträningen) som man som löpare ska satsa lite extra på styrketräning men i och med att jag har lagt mest fokus på det under året så känner jag att jag ville lägga lite extra krut på löpningen en tid framöver. Det innebär inte att jag inte styrketränar. Jag kör ett styrkepass med tunga basövningar för hela kroppen en gång per vecka samt att jag kompletterar med ett styrkepass med stabiliserande övningar för knä, bål och höft. Jag satsar även på rörlighetsövningar minst en gång per vecka. Min träningsplan innehåller således 2-3 löppass per vecka, 2 styrkepass och någon form av rörlighetspass och dessa varierar jag i olika kombinationer och varianter. Jag siktar på 5 träningspass per vecka.

Så ser min plan ut för tillfället, hur ser din ut?2014-07-08 09.08.56

2 reaktion på “Mina målsättningar och min nuvarande grundplan

  1. Jag har samma målsättningar som vanligt, pers på 10 km och halvmaraton, dessutom åka kortvasan med sonen under 3 timmar samt köra öppet spår med bra känsla och gärna under 7 timmar. Till hösten vill jag springa långt i fjällen, i år sprang jag jämtlandstriangeln, fast då hade jag ryggskott så det var inte så kul.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *