Maxtest

Jag har haft förmånen att få vara kund åt en kille som läser Idrottsvetenskap på Mittuniversitet här i Östersund. Tanken var att jag skulle träffa honom två gånger, först för intervju/konsultation ang målsättningar och träningsbakgrund och genomförande av någon form av test. Andra gången vi skulle ses så skulle jag få ett träningsprogram för 4 veckor samt att vi skulle genomföra ett träningspass tillsammans.

Jag hade hoppats på att få göra ett maxtest då Mittuniversitet har tillgång Vintersportcenter och dess möjligheter. Jag fick som jag ville, dock inte i det stora labbet där elitskidåkarna håller till men ändå:) Jag skulle springa ett maxtest på löpband med mask för ansiktet så att de kunde mäta mina värden i utandningsluften. Jag fick värma upp i 15 minuter och sedan var det dags. Jag skulle börja springa på 8 km i timmen och sedan höjdes farten varje minut till jag var uppe i 13 km i timmen. Därefter höjdes elevationen på bandet varje minut tills dess att jag inte orkade springa längre. Jag skulle själv säga till när jag ville avbryta, så det var en prövning för pannbenet också.

Upp till 13 km i timmen var det inga problem, de första höjningarna på bandet kändes också ok, men sen kom väggen fort. Jag försökte fokusera på att klara minut för minut för minut. När min testledare började säga åt mig att komma längre fram på bandet fastän jag själv inte märkt att jag for bakåt insåg jag att slutet var nära:) Jag bet i lite till, tills dess att det var dags att höja bandet igen, då signalerade jag att det var dags att bryta. Efteråt låg jag på rygg på bandet och försökte få luft. Testledaren sa att testet var ett skolboksexempel, höjningarna av mina värden samt att jag sprang till mitt max, man såg att värden sjönk på slutet så det hade inte spelat någon roll om jag sprungit längre.

Han sa även att jag hade bra värden för att inte vara elitsatsande på någon idrott samt att för att ha fött barn för ett år sedan så var de mycket bra. Roligt att höra! En annan rolig sak var att vi avslutade första träffen med att testa min aktivering av rumpan. han gjorde samma test som naprapaten och kom fram till samma sak, det enda tillägget var att jag var svagare på höger sida. det är ju höger knä som jag har ont i:)IMG_2134

På träff nr 2 så gick vi igenom det träningsprogram som han gjort till mig. Det var tufft upplagt med många mil löpning varje vecka, lite för många långa löppass för mig just nu men jag ska helt klart spara det som inspiration och vissa pass kommer jag att genomföra. Styrkepassen däremot kommer jag nog att köra. Detta är inget krav att jag ska följa programmet, det blir inga fler träffar och inte heller någon uppföljning. Det här var examinationen för studenterna som går sista året och jag tyckte att han var duktig. Det som jag skulle ha gjort annorlunda var just mängden långpass.

Studenten filmade min löpteknik när jag sprang eftersom jag hade nämnt att jag varit hos naprapaten och samt min bild av lite sittande löpning när jag blir trött. På andra träffen tittade vi på filmerna flertalet gånger, och där ser man att jag sitter ”ner” när jag landat ned på foten, särskilt på höger sida. Vi noterande även att jag roterar lite med överkroppen när jag springer. Det är så grymt att bli filmad, rotationen i överkroppen visste jag inte om. Andra träffen avslutades med att härligt styrkepass, 8 st tabataintervaller.IMG_2132

Det har varit suveränt att få vara med om detta. Lyxigt att få göra maxtest samt att få löptekniken filmad. Ta chansen om den dyker upp du också!

3 reaktion på “Maxtest

    • Det förstår jag, det var otroligt skoj:) man kan köpa ett test av Vintersportcentrum tror jag, kostar ca 1000 kr om jag inte blivit felinformerad.

  1. Pingback: Summering 2014 | Träna med Glädje

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *