Målsättningar

Jag tycker om att ha ett mål med min träning. Det gör det lättare för mig att göra en bra träningsplan och få strukturerad träning. För många är det en bra motivator att ha ett mål med sin träning. Jag har inga problem med att motivera mig att träna utan att ha en målsättning, jag blir så glad och harmonisk av att träna. Dock så blir min träning mer strukturerad om jag har ett mål och en bra träningsplan.

Under våren har mina målsättningar varierat lite grann. Först var det att komma igång igen efter graviditeten och det gjorde jag ju ganska kvickt. Första löpsteget efter ca 6 veckor. Lättare styrketräningen drog jag igång med någon vecka innan det. Den 1 mars tog jag beslutet att springa Prishtina Half Marathon den 12 maj och jag bestämde då att fokus skulle vara att träna löpning, mestadels lätt distans för att ta mig igenom det loppet så smärtfritt som möjligt då det endast var 8 veckor dit. När jag kände att det gick bra lade jag in lite intervallträning och efter hand framkom målsättningen att springa under 2  h vilket jag också gjorde (trots endast 15 löppass i benen efter graviditeten). Sluttiden blev 1.56, inget personligt rekord på något sätt men helt ok för att vara 4 månader efter förlossning.

Den 15 mars skrev jag följande som grundmålsättning för 2013: Jag vill satsa på att bli en bättre och snabbare löpare så fokus kommer att ligga på löpträning. Vad det gäller styrketräningen som kommer den givetvis att vara prioriterad den med och målsättningen med den kommer att vara att bli bra ”allroundtränad”. Jag kommer att satsa på varierad träning för hela kroppen varje pass, antal repetitioner och upplägg kommer att variera varje pass. Jag vill dock fokusera på bålen och andra muskelgrupper som gynnar mig i löpningen. Jag vill köra en del alternativ träning till löpningen för att hålla mig skadefri och där är styrketräningen ett viktigt inslag. Inledningsvis satsar jag på två löppass i veckan och två styrkepass, träning utöver det blir det jag känner för och det som passar in i tillvaron för tillfället.

När jag nu tittar tillbaka i träningsloggen så ser jag att jag har prioriterat löpningen mer än styrketräningen. Jag har alla veckor som jag har varit frisk uppfyllt mitt mål med två löppass i veckan och efterhand ökat till tre pass löpning per vecka, Det som då strök lite på foten är styrketräningen. Jag har tränat 5 pass i veckan i snitt (om jag endast räknar de veckor som jag har varit frisk och jag har varit sjuk en del) och vissa pass har varit altenativ träning såsom spinning och skidåkning.

Redan innan Lilleman var född bestämde jag mig för att satsa på att springa halvmarathon under 1,40 under 2013. Jag hade för avsikt att springa Stockholm halvmarathon den 14 september. Nu har jag insett att det krockar med en ridtur/fjälltur som redan är beslutad. Anledningen till att jag ville satsa på Stockholm halvmarathon var att det ligger senare på året än Göteborgsvarvet och jag således hinner träna längre efter graviditeten samt att det är mindre folk och en snabbare bansträckning än Göteborgsvarvet. Nu går ju det bort…. Besviken! Ett annat specifikt löpmål som jag har satt upp för 2013 är att förbättra mitt personbästa på milen som är väldigt gammalt, jag vill klara milen under 45 min.

Tittar jag vad som kommer härnäst för mig så är det en utbildning till instruktör i Crossfit i början av juli. Den utbildningen var inte med i planeringen när jag skrev min grundmålsättning. I och med att styrketräningen har prioriterats ned lite under våren så känner jag att jag bör prioritera styrketräning/crossfit fram tills dess att utbildningen är genomförd. Jag behöver bana in en hel del rörelser och tekniker samt bygga upp lite grundstyrka igen efter graviditeten, som jag sagt tidigare, framförallt bålstyrkan som man nyttjar mycket i Crossfit.

Vad blir då summan av detta…. jo grundmålsättningen står kvar, att bli en bättre och snabbare löpare och bli allroundtränad vad det gäller styrka med fokus på bål och andra ”löparmuskler”. Dock kommer styrketräningen att få ta större plats än löpningen fram till i början av juli. Löpningen kommer att mestadels bestå av underhållslöpning för att efter Crossfit-kursen bestå av mer kvalitetspass. Det går inte att satsa fullt ut på både löpning och styrketräning samtidigt så detta blir en automatisk  periodisering:) Målsättningen med att klara milen under 45 min blir mitt stora löpmål 2013!

Träningsplanen blir enligt följande: de kommande 6 veckorna (inkl denna), 3 pass crossfit i veckan, 2 löppass och ett specifikt bålpass.

Då kör vi! Jag tycker om att ha en plan:)

IMG-20130524-WA0001
Ja just det, att bli bättre på att stretcha har jag ju också lovat mig själv….
det behövs som ni ser:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.