Löpning och graviditet

Som de flesta av er vet vid det här laget så är jag gravid och efter dagens ultraljud visade det sig att jag nu är i vecka 19. Jag har ett barn sedan tidigare och jag tänkte att jag skulle dela med mig av några rekommendationer gällande löpning och graviditet samt hur jag tänker kring detta ämne.

Generellt sätt brukar man rekommendera att man ska sluta springa kring vecka 20. Detta har att göra med att bäckenet (leder) luckras upp pga av hormoner då kroppen ska förbereda sig på att föda barn samt att man bör undvika för stor påfrestning på bäckenbotten då den försvagas under en graviditet. En förändrad kroppshållning i takt med att magen växer kan också göra det svårt att behålla hållningen och således även löptekniken varpå man bör undvika löpning.

Jag ska dock vara tydlig med att detta gäller om man har en normal graviditet utan några komplikationer. Detta gäller också om man är van att springa sedan tidigare. Jag skulle inte rekommendera att man börjar springa när man är gravid om man inte sprungit tidigare.

Det finns flera saker som gör att man kanske inte kan springa särskilt länge under en graviditet t ex foglossningar eller sammandragningar även om man är en van löpare. Det finns även de som kan springa långt in i en graviditet utan att uppleva några problem. Det viktigaste är att man är lyhörd och lyssnar på signalerna i sin egen kropp och att man känner till rekommendationerna.

Är man van att springa sedan tidigare och inte har några komplikationer kan man träna på ungefär som vanligt under de första månaderna i graviditeten men efter någon månad (kring månad 3) bör man trappa ned både intensitet och mängd. Men återigen, lyssna på din kropp, alla är vi olika.

Vad det gäller min första graviditet så upplevde jag inga som helst problem och jag kunde springa på länge utan några problem. Jag sprang till och med ett kortare terränglopp (4 km) i vecka 27. Någon vecka efter det slutade jag springa pga sammandragningar och att jag nästan gick snabbare än vad jag sprang (på slutet varvade jag löpning och gång).

Under min nuvarande graviditet känner jag att jag kommer att behöva sluta springa tidigare. Främst pga av tryck mot urinblåsan och bäckenbotten men även pga att magen är större under denna graviditet än den förra (vilket brukar vara fallet vid en andra graviditet då magmusklerna inte är lika starka som vid en första graviditet) och jag nog kommer att få svårt att springa med bra löpteknik. Jag sprang Kvartsmaraton den 8 aug utan några som helst problem men nu känns det annorlunda och jag springer kortare sträckor. Min avsikt är dock att springa på så länge det känns bra och helt utan krav på distans eller tid. Så har jag gjort under en längre tid nu och så kommer jag att fortsätta. Hur länge det blir, det visar sig bara jag lyssnar på kroppen:)trailtour Bild från hösten 2012 då jag sprang terrängloppet gravid i vecka 27

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.