Livspusslet – träning och stress

Det så kallade livspusslet, hur vi får ihop vår vardag med jobb, träning, familj, vänner och allt annat man vill göra här i livet, är inte det lättaste att hantera. Livet kan lätt bli stressigt då det är mycket som ska hinnas med. Vi går lätt i den så kallade honungsfällan, vi vill göra allt som vi tycker är roligt och tycker inte att varje enskild sak är särskilt jobbig. Det är ju bara roligt. Kroppen klarar bara av att hantera en viss mängd stress, dock ska vi komma ihåg att alla är olika och hanterar stress på olika sätt.

När vi tränar så utsätter vi kroppen för ytterligare en form av stresspåslag. Att träna är i många och de flesta fall positivt för kroppen men om du har en period då det är stressigt på jobbigt, du har sovit dåligt och ätit lite så kan träningen vara negativ för dig. Du bryter ned kroppen ytterligare istället för att bygga upp den. Du blir extra känslig för infektioner och sjukdomar.

När vi tränar så frigör vi endorfiner och vi känner oss lyckliga. Träning kan också göra att vi känner oss piggare så jag menar inte att vi inte ska träna så fort vi känner oss lite trötta för att vi har sovit dåligt en natt. I grunden så hävdar jag starkt att det är upp till var och en att prioritera träningen och att man ofta kan prioritera bort andra saker till förmån för att träna. Det handlar ofta om att man får bestämma vad som viktigt för en själv och välja att lägga tid på det men då kanske man ska prioritera bort något annat.

Dock är det så att i vissa perioder i livet så kör det helt enkelt ihop sig, vi får inte ihop livpusslet. Hur mycket vi än försöker. Oförutsatta saker händer. Då skulle jag rekommendera dig att ta det lite lugnt med träningen och inte fresta på kroppen ytterligare. Pressa inte in ett träningspass så att du inte får en enda sekund ledigt. Prioritera återhämtning och låt det kännas ok att missa ett pass även om det leder till att veckans träning inte blev som det var tänkt. Kanske kan du byta ut ditt planerade träningspass till något lättare t ex en lugn återhämtningsjogg eller ett yogapass. Lär dig lyssna på kroppens signaler… de säger dig mer än du tror.

Var rädd om din kropp, du har bara en och den ska vara med dig länge! Då hinner du med många träningspass ändå:)

Sidoplanka.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.