Livspusslet och träningen

Jag är nu inne på min tredje vecka då jag är själv med Lilleman. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av hur jag får till träningen trots att jag jobbar heltid på mitt vanliga jobb, hämtar och lämnar på dagis och ”företagsjobbar” på kvällarna. Jag tänkte att jag skulle ta den här veckan som exempel.

På mitt vanliga jobb så har vi en timme till fysisk träning varje vecka. Den här veckan har jag delat upp den timmen på två 30 minuters tillfällen. Igår tog jag sista halvtimmen av min arbetstid för ett snabbt och effektivt pass på gymmet. 5 min rodd som uppvärmning och sedan körde jag 6 övningar för rygg/axlar. Två och två i superset, en övning för ryggen och sedan direkt en för axlarna. På 30 min var passet avklarat. Tur att gymmet ligger vägg i vägg med jobbet.

Idag kommer jag att köra lite rörelseträning och magträning hemma när Lilleman sover. Rörligheten behöver jag då jag börjar bli stel och trött i ryggen av graviditeten och magträningen för att jag inte ska tappa kontakten med mina magmuskler trots att jag inte kan/bör göra alla magövningar längre.

Imorgon kommer svärmor att hämta Lilleman på dagis då jag har hela kvällen bokad med PT-kunder och löpkurs. Tanken var inte att maken skulle vara borta den här veckan också så jag passade på att boka in massor en och samma kväll. Jag har en liten lucka mellan två PT-kunder och då blir det antingen ett styrkepass med fokus på ben alternativt ett konditionspass i form av crosstrainer eller cykel.

På torsdag avslutar jag arbetsdagen med min andra 30 minutersfys på arbetstid och då avser jag köra styrkepasset för benen om det inte blir av på onsdagen alt ett stavgångspass eller cykling.

Till helgen tar jag antingen med mig Lilleman till gymmet alt kör ett stavgångspass ute bredvid Lilleman när han cyklar. Hur som haver är han glad bara han får cykla så antingen får han cykla till gymmet eller cykla en runda. Kanske stannar vi vid en lekpark om det blir stavgångspasset och då kan jag köra lite styrketräning i lekparken i samband med det.

Det gäller att se möjligheterna och inte begräsningarna. Var glad över den träning som blir av istället för att sörja att det kanske inte blir exakt som du tänkt dig. Andra alternativ kan vara löpning med barnvagn eller transportlöpning till och från dagis/jobb.

Hur löser du livspusslet med träning, jobb och familj?
20150821_120048

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.