Långdistans med barnvagn

Nu har det blivit dags att skriva några ord om långdistanspass i min serie om de olika löppassen. Långdistanspassen kan vara allt ifrån 45 min för den otränade till över tre timmar för den som tränar ofta. Syftet med passet är att vänja kroppen vid långvarig belastning samt att lära kroppen att nyttja fett som energikälla. Pulsen bör ligga på kring 60 % av maxpuls och tempot brukar vara ”snacktempo” dvs att man ska kunna prata obehindrat under löpturen. Ett långpass i veckan är inte helt fel och längden på passet ska ökas långsamt för att förhindra överbelastningsskador. Givetvis ska man ta hänsyn till sin träningsbakgrund och vilken målsättning man har med sin träning. Man bör inte öka mer än 10 % i längd eller tid per vecka. Långdistanspassen har även centrala effekter dvs positiva effekter på hjärta, lungor och blodomlopp.

Igår sprang jag ett långdistanspass på 14 km med barnvagn. Tempot var strax under 6 min per kilometer och det kändes relativt lätt trots trötta ben sedan i lördags. Ett njutpass, precis som långdistanspassen ska vara. Mitt bästa tips när man ska springa långdistanspass är att ta med en kompis så kan man socialisera under tiden. Två flugor på smällen liksom:)IMG_9901
Bilden är inte från igår, så kärv är jag inte att jag springer i kortärmat och barbent nu:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.