Långa intervaller

Veckans intervaller kommer numera att levereas på måndagar så att ni har hela veckan på er att genomföra dem. Jag har tidigare skrivit om syftet med intervaller, det kan ni läsa om här. På onsdag ska jag vara ledare för TNT och den här veckan är det dags för långa intervaller. Så därför blir veckans intervaller långa intervaller även här på bloggen.

Värm upp i 15 minuter inkl en fartökning och gärna lite löpskolning. Se till att du har kommit upp i puls innan du drar igång med intervallerna. Sedan väntar 3-minutersintervaller. Ca 2-4 st för den ovane och mellan 5-6 för den mer rutinerade löparen. Mellan intervallerna kör du aktiv vila dvs gång eller lätt löpning för att komma ned i puls. Vilan är 2 minuter, vilket är lite mer än halva intervalltiden. I och med att vilan blir så pass lång hinner du komma ned i puls och sedan ge järnet på själva intervallen. Du ska orka hålla samma fart under samtliga intervaller.

När du genomfört det antalet intervaller som du tänkt dig så avslutar du passet med nedvarvning i form av lätt löpning, minst 10 min för att hinna transportera bort ev slaggprodukter.

Kör hårt och plocka fram pannbenet, låt det bli jobbigt!Löpning skog

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.